Klopt het dat een goedkoop mondkapje de lucht wel filtert?

Als ik uitblaas met dat ding dan voel ik een klepje opengaan, maar als ik inhaalleer dan voel ik niks, en lijkt het dat de lucht gewoon van de zijkanten komt. Hoe zit dat?

13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Die 'zijkanten' die je noemt, dat is het witte filtermateriaal dat om het kleine klepje middenvoor heen zit. Als daardoor de lucht naar binnen komt, dan is het goed.
Het klepje is alleen om te zorgen dat je met uitademen minder moeite hebt, je hoeft het dan niet door het filter heen te blazen waardoor het filter nat kan worden. Als je uitademt, dan bouw je een beetje druk op aan de binnenkant van dat klepje, waardoor het open gaat. Ga je daarna weer inademen, dan is het klepje dicht en moet de lucht door het filter heen.