hoe lang moet een klpd'er achter je aan rijden om een bekeuring uit te kunnen schrijven?

Ik heb vanmorgen (04:20 uur) op de A9 tussen amsterdam en alkmaar te hard gereden. Los van het feit of dit asociaal is of niet ben ik benieuwd hoe de regelgeving is opgesteld. En dan met name. Hoe lang moet een (video)surveillance achter me aan rijden (tijd/afstand) om een bekeuring uit te schrijven die rechtsgeldig is? En als het kan heb ik graag een koppeling naar een site waar ik dit terug kan vinden. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
9.7K

Antwoorden (3)

De VROS teams ( de videosurveillancewagens) kunnen pas een digitale meting afsluiten als de meting 16 seconden heeft geduurd. De gemiddelde snelheid wordt dan door de computer berekend.

Wettelijk is echter niet vastgesteld dat een agent minimaal een meting van 16 seconden moet hebben gedaan. Tevens is niet vastgesteld dat er altijd van de gemiddelde snelheid moet worden uitgegaan. De VROS teams doen dit echter altijd wel. Stukje coulance.

Een agent mag echter ook op de normale geijkte km teller een meting verrichten, door jou te volgen ( of voor je te rijden), met een metingstijd van minder dan 16 sec. Bij de meting mag geschreven worden voor de pieksnelheid.

De wetgever heeft de maximumsnelheid vastgesteld. Elke snelheid daarboven is strafbaar gesteld. Hoe kort de piek misschien ook geweest is. Zo gaat bijv ook de flitspaal te werk. Deze paal doet een meting op een bepaald moment en kijkt niet naar duur van snelheidsovertreding en ook niet naar een gemiddelde.
12 jaar geleden
Bij een meting van 6 seconden mogen ze je bekeuren voor de gemeten gemiddelde snelheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Meetsysteem
Bij lasermeting wordt de lichtsnelheid (3000.000.000 m/s) gebruikt om de snelheid van een voertuig te meten. Bij de meting wordt een lichtimpuls naar het voertuig gezonden en weer terug ontvangen. De tijd die de lichtimpuls nodig heeft is afhankelijk van de afstand. Omdat de lichtsnelheid bekend is, kan de afstand tot het voertuig vastgesteld worden. Vervolgens wordt een tweede lichtimpuls naar het voertuig gezonden en weer terug ontvangen. Ook nu kan de afstand tot het voertuig vastgesteld worden.

Bij een rijdend voertuig kan de afgelegde weg tussen de eerste en de tweede lichtimpuls op deze manier worden berekend. De tijd tussen de twee lichtimpulsen is een vaste instelling. Door de afgelegde weg te delen door de tijd kan de snelheid van het voertuig worden berekend. In formulevorm is dit snelheid (V) = afgelegde weg (S) : tijd (t). Voorbeeld: Een auto legt 100 meter af in 4 seconden. De snelheid is dan 100 : 4 = 25 m/s. Per uur wordt dat dan 25 x 3600 sec. ofwel 90 km per uur. Een lasermeting gebeurt uiteraard in een fractie van een seconde."

Kortom: 't kan heel snel geregistreerd worden.

http://www.politie.nl/Limburg-Noord/Verkeer/watcontrolerenwij.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Fractie van een seconde" om een meting te doen.