In welke landen is het spel ganzebord bekent? En beetje populair.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
5.7K

Antwoorden (2)

Ganzenbord heeft zijn bekendheid te danken aan Francesco de Medici uit Florence. Tijdens zijn bewind, van 1574 tot 1587, stuurde hij eens een ganzenbord als geschenk aan Philips II van Spanje. Daarna veroverde het spel Europa. In Engeland werd het op 16 juni 1597 officieel erkend en ingeschreven in het register van de Londense Stationer's Hall.
In Italië heet het "Il gioco dell'oca", in het Spaans "El juego de la oca", in het Engels "Game of the Goose".
Amadea
12 jaar geleden
Dit is misschien een leuke aanvulling op het antwoord van Amadea:

Het Ganzenbord heeft een lange geschiedenis. De eerste voorbeelden dateren wellicht uit de zestiende eeuw en zijn afkomstig uit Frankrijk. In de zeventiende eeuw raakte het ganzenbordspel snel verspreid: in België, Nederland, Duitsland en Zwitserland zijn er een aantal ontdekt. De oudst bekende vermelding in de Nederlanden dateert uit 1621 en staat te lezen in een klucht geschreven door de Amsterdamse dichter Jan Janszoon Starter: ‘Ick heb alhier een vermaeckelijk speeltje bereid, dat u veel leerlijck vermaek sal gheven, meer als eenige andere spelen als van de Kaert, 't Dambort, Gansebort en meer andere'. Het oudste ganzenbord gedrukt in Belgie werd gegraveerd rond het midden van de 17de eeuw in Antwerpen door Joannes Christoffel Jegher. Een origineel bleef niet bewaard maar een herdruk uit de jaren 1713-1717 bestaat nog in de collectie van het Antwerpse Volkskundemuseum.

Overigens is ganzenbord in het Duits das Gänsespiel, en het kwam bij ons in Berlijn zéér regelmatig op tafel!