Ik heb het voor je vertaald vanuit de wikipedia. Ik hoop dat het duidelijk is. Want het zit best ingewikkeld in elkaar als je niet heel goed op de hoogte bent van geschiedenis.
De middeleeuwen danken hun naam ("middel-eeuwen") aan het feit dat humanisten in de Renaissance deze periode als een tussenperiode beschouwden. Tussen de val van het Romeinse Rijk en de tijd waarin zij leefden.

1. In de tijd van het Romeinse Rijk was de klassieke cultuur (kennis, kunst, muziek, cultuur, literatuur, filosofie, van de grieken en romeinen zeg maar) overal aanwezig in Europa.

2. Toen viel het Romeinse Rijk. Daardoor werd West-Europa afgesneden van de klassieke cultuur. Deze periode heet de middeleeuwen, omdat het midden tussen de twee perioden valt.

3. De klassieke cultuur kwam weer terug, doordat Arabieren (die wel heel wat geschriften van klassieke schrijvers bewaard hadden) vanwege allerlei bedreigingen genoodzaakt waren om naar Italië te gaan. Zij namen hun kennis uit de Oudheid mee. Zo kwam het dus weer in West-Europa. Ook vanuit de kruistochten kwam veel in het Westen verloren gegane kennis, kunst, muziek en cultuur terug naar Europa terug. Men ging zich hier weer in verdiepen, waardoor totaal nieuwe manieren van denken ontstonden dan in de periode van de middeleeuwen (nl. het humanisme en de renaissance).

De middeleeuwen werden ook wel de tijd van duisternis of de tussentijd genoemd. Waarschijnlijk omdat men zoveel verlichte ideeën opnieuw ontdekte. Pas later werd middeleeuwen de officiële term. De term middeleeuwen wordt alleen gebruikt voor West-Europa. In andere delen van de wereld zoals in China, India of de Arabische wereld spreekt men nooit over een 'middeleeuws' tijdperk in de eigen geschiedenis.

Laat je even weten of het helder is?