Ik heb morgen een sol.gesprek. wat zijn de standaard vragen die ze kunnen stellen aan mij?

Stel ze vragen 3 sterke en 3 zwakke punten van je zelf, wat kan ik als beste antwoord hierop geven zonder dat ik in de mand val?!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moeten we u kiezen ? jou antwoord: Waarom niet. en je bent aangenomen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze tijd is op zo'n manier bluffen een iets groter risico... "Waarom niet? Omdat we in deze tijd het risico niet kunnen nemen om iemand aan te nemen als we er niet zeker van zijn dat hij geschikt is!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1:0 voor SuzyQ

Het beste antwoord

Via onderstaande website kun je oefenen en leer je waar je op moet letten.
(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Standaard vragen zijn: Waarom denkt u dat u goed past binnen dit bedrijf. Of: Waarom moeten we u kiezen ipv een van de andere kandidaten. Of: Waarom bent u geïnteresseerd in dit bedrijf, of iets dergelijks. Dus raad ik je aan je te verdiepen in het bedrijf. Het komt heel goed over als je dingen over het bedrijf kunt vertellen of gebruikt in je antwoorden. En voor de rest: Zet 'm op en heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterke en zwakke punten zijn eigenlijk hetzelfde.. De meeste zwakke punten kan je ook omdraaien tot een sterke eigenschap. Onderbouw je uitspraken wel. In een sollicitatiegesprek is de STAR methode hierin erg handig. (situatie, taken, activiteiten en resultaat).

Bijvoorbeeld: Tijdens mijn baan als evenementen organisator ben ik er achter gekomen dat ik erg flexibel ben. Tijdens een evenement had was het mijn taak om ervoor te zorgen dat het draaiboek strak gehanteerd werd. Er trad een vertraging op doordat een artiest te laat kwam. Hierop heb ik geanticipeerd door een collega in een clownspak te hijsen en een paar koprollen over het podium te laten maken. Het publiek was die 10 minuten meer geamuseerd dan tijdens het optreden van de artiest.

Een beetje afhankelijk van de functie kan je tal van vragen krijgen. Bedenk wat ze van je willen.

Echt een tricky vraag is; hoe zouden jou vrienden jou omschrijven. Als je op die vraag nu al een mooi antwoord kan vinden, ben je er klaar voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ook eens op de site van Intermediair, daar vind je een hoop tips voor het sollicitatiegesprek.

Verder: zie het vooral als een gesprek, niet als een verhoor. Dan zit je veel ontspannener (goed!) en gelijkwaardiger (goed!) in het gesprek.

Je moet NIET proberen om hoe dan ook te worden aangenomen. Als jij wordt aangenomen voor een baan waar je je niet thuisvoelt, doe je jezelf daar niet bepaald een plezier mee!

Veel bedrijven willen bewijzen zien dat jij kunt wat je zegt. Dat hoeft niet schriftelijk, maar je moet je geschiktheid wel kunnen onderbouwen. Denk dan aan vragen als: wat heb jij vroeger gedaan, en welk verschil heb JIJ daarin gemaakt? Wat zou er fout zijn gelopen als JIJ er niet geweest was? Ofwel: was je gewoon een onopvallend radertje in het grote geheel, of heb je echt iets wezenlijks gedaan.

Wat heel goed overkomt is wanneer jij ook vragen stelt. Dat hoeft echt niet aan het einde van het gesprek, als de ander jou vraagt of je nog vragen hebt. Doe dat gewoon tussendoor als het zo uitkomt. Dan maak je er meer een gezellig gesprek van, in plaats van een afstandelijk interview. Je toont je oprechte belangstelling. Dat komt heel positief over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees je zelf dat is het belangrijkste.
Ga je niet opfokken van te voren want de vraagsteller is altijd in het voordeel, die weet wat hij gaat vragen.
Ga zeker geen antwoorden uit je hoofd leren, dan val je door de mand, dat werkt echt niet!
Wees eerlijk en oprecht en heb vertrouwen in je zelf.
Zorg voor een goede nachtrust, gezond ontbijt en geen koffie, dan heb je een heldere geest.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast al het advies wat al gegeven is, zorg dat jij zelf ook een aantal vragen op papier hebt. Zo ga je makkelijker een gesprek in, stel vragen als:
wat houdt de taakomschrijving van bepaalde activiteiten precies in (bv voortgangscontrole of secretariële taken)
Waar ligt de uitdaging in deze functie, en je kunt er vast zelf nog wel één bedenken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De standaard vragen (waar ik altijd mee begon) heb je het kunnen vinden, is om iemand op zijn/haar gemak te stellen, maar ook hoe heeft iemand zich voorbereid. De grootste fout die ik tot nu toe gezien/geroken heb: alcohol. Kennelijk een kandidaat die van de zenuwen een glas had genomen, zorg dat je er schoon en verzorgd uitziet, haren in de krul, gepoetste schoenen, en kleding die bij je functie past (geen mantelpakje voor een functie als productiemedewerker) nagels verzorgd! (geen rouwrandjes). Zorg dat je "map"compleet is, voorzien van kopiediploma's extra cv's en eventueel een kopie van je brief, stop dit in een handige tas en niet in een plastick zak, zorg ook zelf voor pen en papier en je id bewijs.

Vraag kan ook zijn: waar zie je jezelf over tien jaar: op jou functie is natuurlijk niet goed, goed zijn in mijn vak klinkt mooier, en als ik daarbij hogerop kan is het meegenomen (ligt wel aan de functie waar je op solliciteerd, als het met groeimogelijkheden is die erin noemen).

Kijk goed naar de voorwaarden/eisen die ze noemen en probeer daar je sterke punten bij te zoeken (bijv boekhouder nauwkeurig en accuraat, let op ze kunnen ook vragen naar een voorbeeld, heb deze dan paraat)
Ik had altijd als negatief, ongeduldig met mezelf.

Heb aan het eind ook zelf een paar vragen (niet over geld, dit komt vaak pas in het 2e gesprek, tenzij ze het zelf noemen, of vragen, probeer een indicatie te hebben wat je waard bent in deze functie).
Natuurlijk niet over verlofdagen maar bijv.: hoe verloopt de verdere procedure (als dat nog niet bekend is) zet ze desnoods op papier en op het moment dat ze vragen heb je nog vragen kijk je ze even na, als ze allemaal beantwoord zijn zeg je, kijk je ze even na en zeg je nee, alles is tot nu toe duidelijk.

Succes, en laat je weten hoe het ging?

(en het is door de mand vallen, wij hadden ooit een sollicitant die schreef Nederlands uitstekend te beheersen, met 3 schrijffouten...enne begin nooit over vorige vervelende banen, probeer er altijd een positieve draa en te geven, en dat je er wegbent/ wegwilt moet ook positief zijn, vb economische crisis of verbetering van functie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.leren.nl/cursus/solliciteren/sollicitatievragen/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdiep je sowieso in het bedrijf; niets schrikt zo erg af als een sollicitant die eigenlijk niet weet waar hij solliciteert. Daarnaast zal er ook wel een soort vraag komen als hoe jij jezelf ziet in de functie.

Oh, kleine tip: als ze vragen wat je wil drinken, zou ik een glaasje water nemen, dan droog je niet zo uit als met koffie.