waarom is de Waalsdorper vlakte belangrijk op dodenherdenking?

Er zijn op vele plaatsen in ons land toch mensen omgekomen, waarom is er dan voor die plek gekozen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

"Op de Waalsdorpervlakte in het duingebied Meijendel bij Den Haag zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog meer dan 250 mensen (het precieze aantal is niet bekend) ter dood gebracht door de Duitse bezetter. De Waalsdorpervlakte is een van de belangrijkste Nederlandse herdenkingsplaatsen van de oorlog."

"Op de Waalsdorpervlakte bevindt zich een monument dat eigenlijk tweeledig is: het monument zelf, bestaande uit een eenvoudige betonnen rand met de tekst '1940 - 1945'; achter het monument staan vier fusilladekruisen. Op de betonnen rand is een tegel met de tekst:
'Hier brachten vele landgenoten het offer van hun leven voor uw vrijheid. Betreed deze plaats met gepaste eerbied'."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waalsdorpervlakte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Waalsdorpervlakte is vlakbij de gevangenis in Scheveningen, ook wel het Oranjehotel genoemd. Hier werden veel verzetsstrijders heengebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel plekken waar herdenkingen zijn, in elke plaats vindt je wel een of meerdere plekken waar dat gebeurt.
Van oudsher zendt de tv de herdenking op de Dam uit, toen de commerciële zenders erbij kwamen gingen zij de herdenking op de Waalsdorpervlakte uitzenden omdat dat een 'grote' herdenking is die veel mensen trekt en omdat de plek zelf erg belangrijk is geweest, zoals de andere beantwoorders al aangeven.