Hoe moet je je moeder zeggen dat je rookt? Als je 14 ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K
Amadea
13 jaar geleden
Als ik jouw moeder was had ik het al lang geroken, want die lucht blijft in je kleren hangen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon stoppen met roken en niks zeggen
Sucses
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rookt je moeder zelf ook?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig rookt bijna elke 14 jarige? Dat lijkt me nogal overdreven. Ik ben 15 en ik ken geen 14jarige of zelfs 15jarige rokers. Behalve dan mensen die af en toe wiet roken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen: "Mam, ik ben bezig met passieve euthanasie!" Stop met die troep man, het is niet stoer en het stinkt ook nog!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@wisl die vind ik wel heel goed! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt tegen je moeder:"Ik ben heel dom bezig, kun je me er vanaf helpen?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen sorry zeggen: Het is jouw keuze waar jij geen spijt van hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rond m'n 14de was ik ook begonnen en oo oo wat was het toen stoer en wat heb ik het nu zwaar om er van af te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja NicktheG, dat is wel zo... Dat heb ik nu ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Syts01: Kan jij je voorstellen dat ik met gefronste wenkbrauwen je reacties lees.. (1) Geen sorry zeggen: Het is jouw keuze waar jij geen spijt van hebt (2) Ja NicktheG, dat is wel zo… Dat heb ik nu ook… Klinkt toch behoorlijk als "zo de wind waait.."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof mij maar. Roken is niet wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of wat je zou moeten willen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Wisl: Het is haar keuze om te gaan roken... Moet ze dan sorry zeggen voor iets wat ze bewust doet? Als jij iemand slaat, zeg je toch ook geen sorry?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand expres slaan dan he ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Syts01, je reageert niet op mijn vraag! Of mogelijk was ik niet duidelijk! (1) Je zegt eerst.. "... waar je geen spijt van hebt." (2) NicktheG zegt: "... oo oo wat was het toen stoer en wat heb ik het nu zwaar om er van af te komen." (3) Je zegt vervolgens.. "...dat is wel zo… Dat heb ik nu ook…" En dan rest mij de vraag.. heb je er nu spijt van of niet?
Moet je Rensnestor stimuleren of waarschuwen?

Antwoorden (11)

Je moeder kan het ruiken of je zegt het en zegt sorry erbij en praat je erover
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga gewoon met je moeder aan tafel zitten, maak het een beetje gezellig,
Zorg dat ze in edn goede bui is .
En vertel het haar: mam ik ben ergens mee bezig waar ik niet zomaar mee kan stoppen , het is namelijk roken, sorry het spijt me!
Good luck
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder woorden is al genoeg, als ze je adem ruikt. Meldt het haar zelf dat is beter.
Zeg gewoon dat je besloten hebt te gaan roken. Daar zal ze niet blij mee zijn. Ze weet niet of jij al kan inschatten wat je je lichaam daarmee aandoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet het is niet handig
Maar ikzeg gwn eerlijk zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek een goed moment uit. Hebben jullie samen wel eens gesprekken of zegt zij tegen jou wel eens 'kom laten we even praten' of 'ik moet even met je praten'. Je kan het dan een beetje op dezelfde manier doen als zij het zou aanpakken.
Dan zeggen dat je rookt en dat je het moeilijk vind om het tegen haar te zeggen, maar dat het beter is als ze het weet....

...en misschien kan ze je helpen om er vanaf te komen...sorry hoor, ik blijf toch weer zeggen zonde van je gezondheid en zonde van al je geld...maar goed, ik weet ook dat als je wilt roken je dat toch wel doet...

Maar mocht het nou zo zijn dat je er van baalt dat je rookt, maar nu niet meer weet hoe je er vanaf moet komen....er zijn mogelijkheden om het aan te pakken...
Houdt dat in ieder geval in je achterhoofd...en pas goed op jezelf....je hebt er maar één van...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Reserveer de tijd. Pak een moment dat zij ook de tijd en mentale rust heeft.
Ga dan zitten met haar en zeg het. Laat eventuele opmerkingen over je heen komen en beantwoord elke vraag die ze heeft zo eerlijk mogelijk.

Voor je zelf moet je al een eerlijk antwoord hebben op:
Waarom rook je?
Wanneer ben je ermee begonnen?
Wat is het voordeel dat je rookt, wat geeft het je?
Je weet dat het slecht is, wil je niet wachten hiermee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stop met roken dan hoef je het ook niet te vertellen. Het kan je relatie met je moeder wel verpesten voor een tijdje. En ik weet niet of je daar allemaal voor in staat bent alleen voor het roken. Het is slecht voor je. Je moeder zal teleurgesteld in je zijn. Ik zou er meteen mee stoppen maarja de keuze is aan jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben zelf ook 14. Alleen ik rook niet ;)
Net zoals de rest zegt: Gewoon zeggen.
hoe stom en eng het ook is/klinkt, je hebt niet veel keus.
vroeg of laat komt ze er toch wel achter.
En als je dat écht niet durft, kan je ook proberen te stoppen.
Ga bij jezelf na waaróm je rookt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet persee te vertellen dat je een actief roker bent maar je kan haar eerst vertellen dat je een sigaret hebt geprobeert. Ze zal je natuurlijk vertellen dat roken ongezond is en dat kan je niet tegenspreken.
Vertel haar gewoon dat je het lekker vond of dat het je een speciaal ontspannen gevoel geeft en vraag haar of ze er bezwaar tegen heeft als je het af en toe doet (buiten).

Bedenk wel dat rookwaar steeds duurder wordt en dat je misschien nog niet zelf inkomsten hebt en dit dus van je zakgeld moet betalen. Grote kans dat je moeder hier niet aan mee wil werken en liever ziet dat je je zak (kleed) geld gebruikt voor nuttiger zaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhm. ik heb het niet vertelt op mijn 14e ze kwam er zelf achter XD
maar als je het perse vertellen wilt. dan moet je toevallig roken als ze langs komt ofzo. (als je weet dat ze er aan komt dan he) dan raken julie van zelf aan de praat. of je geeft haar een knuffel als je net gerookt hebt. dan ruikt ze het dan weet ze het ook. (zo ging het toen bij mij) en dan zegt ze iets van: "rook jij?" jij: "ja" je ma: "niet meer doen he!" jij: "is goed ik rook niet meer als ik bij jou in de buurt ben." je ma: "ook niet als ik er niet bij ben" jij: "ja maar dat kan je toch niet controleren" je ma: "ja da's waar daar heb je gelijk in" nou probleem opgelost ;)
veel succes met het vertellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha zo gaat het misschien bij jou ouders. Mijn ma werd helemaal parra toen ze ontdekte dat ik rookte!
waarschijnlijk heeft ze het al aan je kleren geroken, maar ik zou als ik jou was tog nog ff met je moeder gaan praten