Mijn vader was linkshandig maar moest toch de koeien melken, als enige boer(bij ons in de buurt) molk hij de koeien aan de "verkeerde kant" , want het verhaal hieronder klopt inderdaad.
Vooral de inval van het licht was belangrijk, dat zag je in onze hele oude eerste koeienstal heel erg goed, kleine oude raampjes, maar aan een kant van de stal.
Later in de nieuwe koeienstal viel het licht van alle kanten en was het niet meer relevant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb niet heel veel koeien gemolken in mijn leven, maar die enkele keer dat ik het deed, was inderdaad vanaf de linkerkant (ben links) omdat dat makkelijker is. Sterker nog, het gaat automatisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk dat jij ook koeien hebt gemolken, ik ken niet veel mensen die dat hebben gedaan. Wij hadden thuis een boerderij en ik heb het heel wat jaartjes gedaan, verplicht linkshandig want dan kon niet anders door mijn vaders "opstelling".

Andere antwoorden (2)

De meeste mensen zijn rechtshandig waardoor het makkelijker is van die kant te melken.
Het heeft ook met de bouw van de stallen te maken. Die werden op het zuiden gebouwd met kleine raampjes. Hierdoor viel het warme zonlicht naar binnen. Als je dan aan de rechterkant ging melken had je goed licht. Dat was wel makkelijk, want vroeger was er natuurlijk geen elektra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is niet zo bij een visgraatmelkstal staan de koeien zowel links als rechts van de melkput en worden zowel links als rechts gemolken.