Hoe blijf jij wakker tijdens een vreselijk saaie vergadering of presentatie?

Net ook weer meegemaakt: een veel te lang durende presentatie over het afgelopen jaar met alle cijfertjes van alle afdelingen.. dodelijk saai! Mijn ogen vielen bijna dicht.. schaamde me wel een beetje dus hoe voorkom ik dat de volgende keer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Het beste antwoord

Bij een volgend overleg moet je eens voorstellen om staand te vergaderen. Moet je opletten hoe snel het geleuter is afgelopen.

Wat ook schijnt te helpen (niet van mezelf, maar weet de bron niet meer) is een soort klok die weergeeft hoeveel salaris er wordt wegvergadert. Is even werk om de uurtarieven van alle aanwezigen in te voeren en een (Excel) toepassing te maken, maar het effect is gegarandeerd.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staand vergaderen? Ik denk dat er dan weinig op komen dagen. Effectief inderdaad ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google doet/deed dit ook op een skippybal heb ik ergens gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top! +1

Andere antwoorden (8)

Demonstratief je ogen dichtdoen en luide snurkgeluiden maken. Dan zal bij de spreker het kwartje vallen en doet hij de volgende keer zijn best om de presentatie korter en aantrekkelijker te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat zal ongetwijfeld werken, maar als je 'baas' voor het bord staat misschien toch niet zo handig.
Simpelweg vragen of de presentatie de volgende keer rondgestuurd kan worden. Dit scheelt alle aanwezigen heel veel tijd. Als je doorzet, zullen je collega's je vaak dankbaar zijn.

Tegenwoordig vragen we gezamenlijk meteen wat het doel is van een vergadering. Wat is de agenda, en wie moeten er per se bij zijn. Als je je zo opstelt, levert dat vaak veel voordeel op. Er wordt tenslotte al veel te veel vergaderd in dit land. Dus mijn stelling is, dat je alleen vergadert indien dit zinvol is. Anders ga je gewoon door met je werk.

Heb je ook het probleem weg vwb het wakker blijven tijdens de vergadering. Want ik neem aan dat je bij een zinvolle (actieve!) vergadering wel gewoon wakker blijft :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
zelf ga ik tijdens saaie presentaties altijd lijstjes maken in mijn hoofd
things to do bijv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, dat is altijd de reden dat ik pen en papier meeneem ;)
Ja kan ook "bullshit-bingo" gaan spelen (zie link). De vergadering is dan gelijk een stuk leuker, en de volgende keer zal je zien dat de vergadering een stuk korter wordt. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je actief en geinteresseerd luistert help jejezelf en ook degene die de presentatie verzorgd.
Zeker wanneer de cijfers een noodzaak zijn voor de uitoefening van jullie werk en het bereiken van gezamelijke doelen.
Mocht de noodzaak hiervan niet duidelijk zijn dan wordt het een verplicht nummer en wordt het misschien tijd dit ter discussie te stellen ,val je zeker niet in slaap.
Of anders eens nadenken of je wel de juiste baan hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Neem een pen en papier mee
- Ga niet onderuit gezakt zitten.
- Neem een bakje koffie voor de aanvang.
- Probeer eens serieus te luisteren dus niet van "ach, het boeit me niet". Daar wordt je ook slaperig van.
- Denk na en stel vragen, dit houd je wakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg dat je uitgeslapen bent. En bij een middagvergadering niet teveel eten bij de lunch.
Het scheelt ook of er voldoende daglicht in de vergaderruimte kan komen. Ga in dit geval dicht bij het raam zitten. (nadeel van de onvermijdelijke powerpoint presentaties is dat de ruimte vaak verduisterd wordt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich mag je opgelucht zijn dat je het hebt overleefd. Hier is namelijk een serieuze term voor bedacht: "Death by Powerpoint" (link 1).

Je moet er zelf niet mee zitten, maar de spreker proberen op te voeden. Misschien kan je eens beginnen om linkje 2 op te sturen om de presentatietechniek te verbeteren.

Daarnaast sluit ik me aan bij de vorige sprekers. Je kunt heel actief gaan worden, mindmaps tekenen, zorgen dat je uigeslapen bent. Ben je echt een durfal, dan kan je het aan de kaak stellen en een verbetering voorstellen om effectiever te vergaderen.

Toegevoegd na 2 uur:
NB. Onderstaande video is erg leuk. Misschien deze eens tonen?