overstroming België

ik heb van iemand gehoord dat België binnen 40 jaar zal overstromen en dat er geen België meer zal zijn. klopt dit ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Dat is voorspeld, ja.

De afgelopen jaren zijn zowel in Nederland als in België discussies gevoerd over het gevoel van overstromingsrisico vooral in verband met de veranderende externe factoren (zoals zeespiegelstijging) en de waardestijging van bedreigde gebieden (zoals door de expansie van stedelijke en industriële gebieden).

Zowel de Nederlandse als de Belgische overheden zijn bezig geweest met het verbeteren van het begrip van de risico’s via een aantal onderzoeken.
In Zeeuws Vlaanderen (NL) is een pilotstudie uitgevoerd binnen het RWS-project Veiligheid Nederland in Kaart.

In België is recent het aangepaste Sigmaplan door het parlement geratificeerd. Tegelijkertijd worden in het ProSes project de mogelijkheden en gevolgen van een vergrote bevaarbaarheid van de Westerschelde bestudeerd, waarbij de nodige aandacht aan veiligheid en het natuurlijk milieu wordt besteed.

De pilot zal worden gebruikt als een proefgebied voor veel andere taken in het FLOODsite project. Zo zullen bijvoorbeeld overstromingsmodellen worden ontwikkeld voor de Westerschelde die zullen worden gebruikt in combinatie met een scenario studie gericht op een voorspelling van het overstromingsrisico in 2050.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog lang geen paniek , ja het kan ,alles kan ,maar op moment niet waarschijnlijk ,er wordt aangewerkt ,hoge dijken , duin versterking ,rivieren ook uitdiepen ,en hogere dijken ,overloop gebieden (Vd rivieren) het is heel belangrijk ,maar niet overdrijven ,de bouw lobby heeft hier grote belangen in ,en samen met de politiek ,een dure combi:)