waar slaat Als klap op de vuurpijl op?

en als klap op de vuurpijl viel ik ook nog in het water.
de vuurpijl geeft toch de klap.?
waarom is deze gezegde zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.8K

Het beste antwoord

Daar zegt F.A. Stoett in Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden over:

d.w.z. een mooi eind, de kroon op het werk; ook iets dat de deur toedoet; in tooneeltaal: het hoogste effect (Onze Volkstaal III, 254). Vgl. Dievenp. 160: Maar voor je zelf is dat dan toch maar je glorie, de klap op den vuurpijl, als je na al je getob en gezoek en gespeur eindelijk aan het laatste bedrijf bent gekomen; Handelsblad, 22 Oct. 1913, p. 7 k. 1 (avondbl.): Dan Guitry's geestigheid. Hij is geestig, wie zou durven twijfelen? Brisson heeft het gezegd, Henry de Régnier heeft hem gelijk gegeven, en Robert de Flers en Abel Hermant en Nozière, en, klap op den zwerm van vuurpijlen: Octave Mirbeau klopte Guitry op den schouder, zeggende: Iemand met jouw geest.... enfin er valt niet aan te twijfelen; Nkr. II, 18 Oct. p. 2: De daad van hun (gemeenteraadsleden) stemming volgde op de daad van B. en W. als de klap op den vuurpijl (bekroonde de daad); Handelsblad, 17 Febr. 1914 (avondbl.), p. 5 k 2: Als de klap op de vuurpijl volgde op deze verklaring het démenti van kardinaal Kopp; De Arbeid, 13 Mei 1914, p. 2 k. 1: We voelden het: dat was de klap op den vuurpijl, de 9-urendag zou begraven worden. - Harrebomée II, LV citeert: Daar heb je den slag van den vuurpijl, d.i. het ware of echte van de zaak.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een vuurpijl heeft 2 aktie momenten

Eerst het wegschieten, wat al spannend is.
Daarna lijkt het spektakel dan over te zijn en de vuurpijl verdwenen tot plotsklaps de klap komt en de pijl uiteen spat in mooie kleuren.

'Net toen je dacht dat het niet leuker kon worden gebeurde er dat'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als klap op de vuurpijl wordt meestal in positieve zin bedoeld. een onverwacht eindspectakel bij een geweldig feest bijvoorbeeld. Wordt meestal niet gebruikt bij pechgevallen als in het water vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het gezegde niet voortkomt uit het vuurwerk met die naam, maar uit de vuurpijl zoals die in vroeger dagen werd gebruikt:
Een brandende pijl die werd afgeschoten naar de vijand, of om een voorwerp in brand te zetten.
Wat de brandende pijl veroorzaakte was de 'klap' te noemen.