Waarom spreken ze tijdens het journaal over een persoon die dood is i.p.v overleden? Ik vind overleden wat netter klinken eerlijk gezegd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

Het is hetzelfde maar het klinkt inderdaad netter als er wordt gezegd dat iemand is overleden... Ik hoor eerlijk gezegd meestal overleden aan de gevolgen van...
of bezweken (aan verwondingen). Ik heb nog nooit gehoord op het journaal althans dat er werd gezegd; mevr/meneer x is dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het is inderdaad wat netter, maar als men in het journaal dood zegt dan denk ik aan overleden....ware beter.
maar niet levend, dus dood, is hij of zij wel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt inderdaad beter, maar zeggen ze dat niet dan? Bijvoorbeeld die en die is overleden.. of er kwamen zoveel mensen om het leven ( bij geweldadige akties).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt volgens mij heel erg aan de opvoeding van de persoon zelf. De ene vindt overleden netter klinken en de ander heeft weer geen problemen met dood. Kwestie van "smaak"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er meerdere overledenen zijn spreekt men vaak van doden: "er zijn vijftien doden gevallen bij een vliegtuigcrash in Oeganda"... bijvoorbeeld.

Is het één persoon dan wordt vaak gezegd dat er iemand is overleden als gevolg van...

Overleden klinkt natuurlijk altijd netter en meer respectvol. Bij meerdere overledenen komt het woord 'doden' harder aan. Misschien is dat ook de bedoeling, om de ernst van de situatie sneller door te laten dringen? Vreemd als dat de reden is, want elke dode verdient toch hetzelfde respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor het beide, hoor! Door elkaar heen...
"Dood"' klinkt inderdaad wat cru, maar goed, dood of overleden, dat is altijd slecht nieuws!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je praat over de dood
en de persoon is overleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja of een dood persoon die overleden is ;-)
Huh?
Dat heb ik nooit op het journaal gehoord.
Van welke zender kijk jij het journaal?
Ik kijk die van nos, en daar wordt toch altijd keurig met respect over overledenen gesproken.

Wel hoor je soms iets in de trend van: 'Zijn dood heeft veel emoties gewekt' bv, maar dat is een normale manier om het woord dood te gebruiken. Da's niet respectloos ofzo.

Toegevoegd na 14 uur:
Ik heb zojuist de link bekeken die bedoeld wordt. (zie reactie)
Dat is het nieuws waarin bekend wordt gemaakt dat Pim Fortuyn is doodgeschoten.
Er wordt gezegt: 'Pim Fortuyn is dood...(stilte)..'

Dit wordt op deze manier gezegd om aan te geven dat het een ongeloofelijke en bizarre gebeurtenis is, iets dat als een schok door Nederland gaat.

In dit geval is dus (terecht) zeer bewust gebruikt gemaakt van het woord 'dood'.
Ik denk dat je dat taaltechnisch gezien ook een beetje moet aanvoelen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk hier maar naar http://www.youtube.com/watch?v=xi74UObDCTk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie voor reactie bewerkt antwoord