Wat komt er na het leven?

Ik vraag me al een tijdje af wat er nou eigenlijk gebeurd als je overlijd. Voel je dan dat je dood bent, of gebeurd er eigenlijk gewoon niks? Het is dan in één keer voorbij, maar ga je dan naar de hemel of verdwijn je gewoon zonder nog iets van je bestaan geweten te hebben?

Toegevoegd na 33 seconden:
Ik zou gewoon graag willen weten hoe dit in elkaar zit...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.8K

Het beste antwoord

Het is een mysterie.

Veel mensen zijn ervan overtuigd dat er na het einde van het leven weer een ander leven begint. Veel religies zeggen dat je naar de hemel kunt gaan of naar de hel. Sommige mensen zijn er zelfs van overtuigd dat iedereen naar de hemel gaat, maar dan vraag ik me af of Hitler en Saddam Houssein zich daar volgens hen ook bevinden. Anderen hangen een breder idee van reïncarnatie aan: dat je weer op aarde (of een andere planeet) terugkomt. Wederom als man of vrouw, maar misschien ook wel als konijntje of parkiet.

Uiteindelijk is het aan jezelf om af te wegen wat jou logisch lijkt en waar jij je het best bij thuis voelt. Ik kan wel vertellen hoe het boeddhisme er tegenaan kijkt. Van andere ideologieën heb ik geen verstand.

Wanneer het lichaam het opgeeft, gaat het bewustzijn verder. Dat gaat door een tussenstaat, die in het Tibetaans boeddhisme 'de bardo' genoemd wordt. In die staat is er alleen bewustzijn, en geen lichaam. Je beweegt met de snelheid van je gedachten. Het bardo-wezen heeft de normale gehechtheid aan een lichaam die wij allemaal hebben (anders zouden we geen overlevingsdrang hebben) en zal sterk op zoek zijn naar nieuw lichaam. Als het ergens een paar seks ziet hebben, voelt het zich aangetrokken tot ofwel de man ofwel de vrouw, en vanuit die aantrekking komt het terecht in 'de daad', overlijdt en komt terecht in de bevruchte eicel. Dan is er een embryo dat 'bezeten' is door een bewustzijn.

En dat is dan het nieuwe leven van dat bewustzijn. Van het vorige zal het zich weinig meer herinneren. Misschien in de vroege jeugd nog, maar wanneer die herinneringen niet serieus genomen worden, zal dat (behalve in uitzonderlijke gevallen) snel wegvagen.

Of je in een goed of slecht leven terecht komt, en wat je daarin ervaart, zal afhangen van je karma. Heb je veel gestolen, dan zul je ofwel in armoede geboren worden, ofwel vaak je spullen verliezen, bestolen worden, enz. Heb je veel gelogen, dan kun je in een onherbergzame streek geboren worden (b.v. in de woestijn), of vaak ervaren dat er tegen jou gelogen wordt, of dat mensen jouw woorden niet serieus nemen. Zo heeft wat je doet in dit leven ook gevolgen voor je volgende levens.

Om direct antwoord op je vraag te geven: volgens het boeddhisme ben je dus nooit dood. Je ene leven houdt op, en je gaat door naar het volgende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste antwoord die er tussen stond :)

Andere antwoorden (6)

De dood! Duhh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet niemand schat:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand weet dat!
Het is je eigen geloof. De een gelooft dat er niks gebeurt, de ander dat je naar de hemel gaat, en sommigen geloven in reïncarnatie.
Eigenlijk moet je maar geloven wat je zelf het prettigst vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dood maar de christelijke geloven dat er na de dood een leven is dus maar het is een bijgeloof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is er nog nooit een dode terug gekomen omdat te vertellen. Ik ken wel het verhaal van een kennis van mijn moeder die op het puntje van de dood heeft gestaan.. Hij vertelde dat het zo ontzettend mooi was dat hij eigenlijk niet meer terug wilde!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je nu serieus dat iemand hier een vaststaand antwoord op kan geven?!
Dat willen we allemaal wel weten !
Hier kun je alleen maar speculeren.
En dan hangt het af wat iemand gelooft/ wil geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag eigenlijk niet eens om een antwoord met een bron, want ik wéét dat je die niet krijgt. Maar ik zou wel willen weten wat de opties zijn en hoe mensen erover denken of wat ze weten erover.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan ben je meningen aan het inventariseren, zoals ze dat noemen en dat is tegen de richtlijnen van deze site.
Dit is geen forum, je opent zo ook snel een discussie.
Dus...
Ik zal je niet melden, hoop voor je dat een ander dat ook niet doet, blijft hij misschien wel staan.