Slaaploosheid

Help ik lig nu alweer slaaploos, totaal niet moe uren te draaien en morgen ben ik weer niet uit bed te krijgen wat kan ik hieraan doen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Soms helpt het om even eruit te gaan, kopje thee of glas warme melk drinken. Computer of ander scherm kikken helpt niet. Probeer een goed boek of tijdschrift. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hetzelfde probleem maar ik slik nu net 2 dagen melatonine en dat helpt wel...bij mij iig wel;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat erg is dat toch. Lig je lekker en kun je niet slapen. Elk wakker uur weer dichter bij de opstaan-tijd...Veel gedachten in je hoofd, want denken stil zetten is moeilijk.

Goeie tips hier. Vooral de Melatonine. Prima voor tijdelijk even gebruiken.

Hou de komende avonden vrij. Tv en PC een uur voor het naar bed gaat uitzetten. Rustig aanstalten maken met even ontspannen douchen, koppie kamillethee voor je gaat slapen. Frisse kamer met raam open. En dan lekker dromen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik tel altijd in gedachten terug van 1000 maar ben nog nooit tot 0 gekomen! Lig altijd veel te piekeren maar als ik terug ga tellen denk ik aan iets anders! Bij mij werkt het super!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de slaapcursus moet je je bed weer uit als je niet kunt slapen. Dan moet je iets vervelends gaan doen, bv de keukenkastjes schoonmaken. Na een half uur weer naar bed. Lukt slapen nog niet, weer eruit en iets vervelends.
Schijnt dat je lichaam zo geprogrammeerd wordt dat het beter kan gaan slapen anders staat er iets vervelends te gebeuren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook vaak last van slapeloosheid.
Bij mij werkt buiten een rondje sprinten wel goed (komt omdat ik dan mijn energie kwijt moet (heb ADHD), daarna lukt het soms wel).
Soms ga ik er zelfs nog midden in de nacht (meestal wel voor 4 uur) ervoor naarbuiten, omdat ik dan al een paar uur slapeloos in bed heb gelegen.
Daarna ga ik dan meestal ff rustig zitten om af te koelen van het sprinten en word ik slaperig.

Misschien dat je ook gewoon even wat energie kwijt moet?

Toegevoegd na 56 seconden:
Het is bij mij meestal wel de laatste optie, vooral in de winter als de nachten zo koud zijn :P

Toegevoegd na 46 minuten:
Volgens mij kan je aan melatonine verslaafd raken, dus dat moet je niet te vaak gebruiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel soorten theeen, baden en andere ontspanningstechnieken... Dit is autogene training. Autogene training is een stapsgewijze training om de lichaamsfuncties onder controle te brengen en op die manier te ontspannen bij slapeloosheid of slecht slapen.
Ze werd ontwikkeld door de Duitse zenuwarts johannes H. Schultz. Achtereenvolgens ontspan je je, je sluit de ogen, het lichaam komt tot rust, de ledematen worden zwaar en je merkt dat het hele lichaam warm en zwaar wordt. Als j e vervolgens niet inslaapt, rust j e in die toestand in elk geval wel uit. Iedereen die last van slapeloosheid of slecht slapen heeft probeert het weleens toe te passen.
Het bestaat uit allemaal fases...
Fase 1
Ga comfortabel op een deken op de grond liggen en spreid je benen enigszins. Je armen liggen ontspannen naast je. Let erop dat de handpalmen naar boven wijzen. Sluit nu je ogen en concentreer je uitsluitend op je rechterarm (links voor linkshandige). Je voelt je arm en je stelt je voor dat die heel zwaar wordt. Met als gevolg dat de spieren zich kunnen ontspannen.
Mompel nu de volgende zin: Mijn rechter/linker arm wordt heel zwaar. Laat je tijdens deze oefening door niets afleiden. Slechts een gedachte leidt je: Mijn arm wordt heel zwaar!
Elke oefening ongeacht in welke fase. Na enkele minuten beeindigd met het zeer belangrijke terug komen. Beweeg je armen heftig door ze verscheidene keren vanuit de elleboog. Rek en strek dus even goed.
Fase 2
Je doet het zelfde als de vorige keer. Alleen nu luidt de zin: Mijn rechter/linkerarm wordt heel warm. Pas op niet HEET maar WARM. Ook voor de afwisseling kun je de benen doen. vergeet het terugkomen niet.
Fase 3
Je doet het zelfde als de vorige keer. Alleen nu luidt de zin:Mijn hart klopt rustig en regelmatig. Beginners denken juist dat het sneller gaat kloppen maar na een tijdje verdwijnt dat.
Fase 4
Je doet het zelfde als de vorige keer. Allen nu luidt de zin: De ademhaling is rustig en regelmatig.
Fase 5
Mijn zonnevlecht is stromend warm
Fase 6
Het voorhoofd is AANGENAAM koel. Koelte niet verwisselen met koud.

Bij mij werkt het heel goed! Succes en lees het boek uit mijn bron!!!

Greetz Janintjuh