Hoeveel procent van het geld gaat ook echt naar een goed doel?

Ik sprak laatst iemand die in Sri Lanka is geweest, en die zegt dat er nog minder dan de helft van het geld dat wij geven aan een goed doel ook echt daarheen gaat. Hij zegt dat de helft bijvoorbeeld al naar de regering van dat land gaat. Kan iemand hier iets meer over vertellen? Ervaringen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Het beste antwoord

Goeie vraag! +

Lees onderstaand stukje plus de link met veel meer uitgebreide toelichting dan ik hier kan plaatsen.

Ik heb zelf mijn twijfels. Je weet nooit hoeveel er van het gedoneerde geld echt bij het doel komt. Gaat over zoveel schijven vaak, zeker als het mondiale doelen zijn, en overal blijft wat hangen. Zelf steun ik kleinschalige, Nederlandse organisaties die ik ken en waarvan ik weet dat het geld daar terecht komt waar het nodig is.

********************

Wie controleert goede doelen?
Er is in Nederland geen goede controle op goede doelen. Niemand weet hoeveel goede doelen er actief zijn. In ieder geval zijn er zo´n 30.000 goede doelen ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Helaas worden goede doelen niet verplicht om hun jaarrekening in te leveren bij de KvK, terwijl dat voor bedrijven wel verplicht is. Hierdoor weet niemand welke goede doelen actief zijn, hoeveel geld er precies omgaat en wat er met het geld gebeurt. 16.000 van deze goede doelen hebben zich bij de Belastingdienst aangemeld als ´organisatie die het algemeen nut beoogt`. Deze doelen geven aan geen winstoogmerk te hebben en staan in Den Bosch geregistreerd zodat ze minder belasting (slechts 8% schenkingsrecht) hoeven te betalen. Ook hier wordt echter geen controle op uitgevoerd, behalve een steekproefsgewijs verzoek om een jaarverslag in te leveren. Al met al zijn er ongeveer 12.000 die actief fondsen werven en die door niemand worden gecontroleerd. Ongeveer 450 van deze 12.000 goede doelen leveren vrijwillig hun jaarverslag in bij het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF). 270 van deze 450 organisaties hebben een Keurmerk of Verklaring van geen Bezwaar van het CBF. Zo'n Keurmerk of Verklaring betekent dat er op een aantal punten naar een goed doel gekeken wordt, en het is de enige vorm van controle die er op dit moment is. Het geeft echter geen compleet beeld van kosten en bestedingen. Bovendien is het niet geschikt voor alle goede doelen. http://www.goededoelenwereld.nl/fileadmin/donateursvereniging/index.php?id=365#c1242

Toegevoegd na 9 uur:
Vandaag in het Algemeen Dagblad!!

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/576210/2011/04/01/Peperdure-werving-voor-goede-doelen-volksverlakkerij.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoeveel procent er exact op de juiste locatie aankomt kan ik je niet vertellen. Dit verschilt ook enorm per goed doel, en per land. In de meeste gevallen komt het grootste deel van het geld bij corrupte groepen of bij regeringen terrecht en juist niet bij de doelgroep waar geld voor op wordt gehaald.
Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat het steunen van goede doelen geen zin is!

Bron: enviu, een organisatie die juist veel vrijwilligersprojecten ter plekke met locale bevolking organiseerd om zo te voorkomen dat hulp in verkeerde handen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je een positief en een negatief antwoord geven:
- Positief. Kijk niet wat er aan de strijkstok blijft hangen, maar wat er uiteindelijk in 3e wereld landen terrecht komt. Ofwel kan jou bijdrage een kind, familie helpen in voeding of onderwijs en een beter bestaan?

- Negatief; Je kent die strontvervelende studenten wel. In grote steden staan ze met blocknotes leden te werven voor Greenpeace. NOVIB, Artsen zonder Grenzen etc. Elke dag het zelfde meisje. Elke dag een ander jackje cq ander doel. Ze proberen je over te halen voor een jaar donateur te worden. Na nu blijkt zijn de 'kosten' welke het wervingsburo, waar de studenten voor werken, in rekening brengt bij een ideële organisatie als NOVIB etc. gelijk aan de jaardonatie.... Ofwel je geeft niet de ideële organisatie maar de betreffende student een donatie. De ideële organisatie ontvangt pas geld als je vergeet je donatie op tijd op te zeggen. Ofwel Niet doen!!!