ik moet een gedicht/lied/verhaal over een andere godsdienst dan het christendom zoeken. waar vind ik die?

waarin het gaat over de aard of het wezen van de mens.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Laura, verdiep je eens in

http://www.citaten.net/search.asp?auteur=Kahlil+Gibran

Kahlil Gibran, een Libanees.
http://fran.sneeknet.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=57115
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
weet niet of dit nummer is wat je zoekt, maar hier moest ik aan denken;

Acda en de Munnik - Een Spaanse Moslim groet zijn god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chassidische vertellingen kan ik dan aanbevelen. Het joods-mystieke chassidisme, dat in de negentiende eeuw opkwam in Oost-Europa, heeft een ware schat van verhalen voortgebracht, die werden doorverteld door de chassidim, de 'vromen'. Het zijn korte teksten, vaak niet meer dan anekdotes, over geloof en moraal, maar ook over armoe, politiek en het dagelijkse leven. De eenvoud, humor en diepe wijsheid van deze vertellingen raken de lezer direct.
Eén kort voorbeeld:

Een oude rabbi vroeg eens aan zijn leerlingen: Hoe kun je het moment bepalen, waarin de nacht ten einde is en de dag begint?
Is het op het moment dat je uit de verte een hond van een schaap kunt onderscheiden? vroeg een van de leerlingen. Nee, zei de rabbi.
Is het als je van verre een dadelboom van een vijgenboom kunt onderscheiden? vroeg een ander. Nee, zei de rabbi.
Maar wat dan? vroegen de leerlingen. Het is als je in het gezicht van een mens kunt kijken en daarin je zuster of je broeder ziet. Tot dat moment is de nacht nog bij ons.
Amadea