Waarom is het in het leger gebruikelijk om een plaats aan te duiden: alfa, bravo, charlie,delta,echo

Waarom is het in het leger om een plaats aan te duiden: alfa, bravo, charlie,delta,echo. En niet gewoon alfa bèta gamma delta epsilon?? De eerste en de vierde zijn namelijk wel het zelfde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Het beste antwoord

Dat is het NATO-alfabet. Dat alfabet heeft het leger in de VS geloof ik ooit ontwikkeld om bij slecht radiocontact woorden te spellen. Elke letter heeft zijn eigen woord. De woorden bij de letters lijken nauwelijks op elkaar dus ontstaat er niet snel verwarring over welke letter bedoeld wordt.
Dit alfabet is tegenwoordig niet meer om die reden in gebruik, maar is er gewoon ingebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat er veel onduidelijkheid zou ontstaan over de letters die bedoeld worden. Want het Griekse alfabet komt nu eenmaal niet overeen met het Latijnse alfabet.
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Ik bedoel dat het NATO alfabet overeenkomt met het Latijnse alfabet, en de NATO heeft voor het uitspreken van de letterbenaming een reeks woorden gekozen. Die woorden zijn internationaal herkenbare woorden, waaronder Alfa en Delta. Maar alle andere woorden uit het NATO spellingsalfabet zijn afwijkend van het Griekse alfabet.
kijk ook op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spellingsalfabet_(NAVO)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Het gaat om slechte verstaanbaarheid te voorkomen.