mag dit? zie uitleg

Ik moet morgen trakteren voor de klas omdat ik mijn frans boek ben vergeten te kaften en als ik niet trakteer word ik er uitgestuurd mag dit zomaar van de wet ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4K
Amadea
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het morgen is en niet overmorgen?
Als ik jou was zou ik trouwens vanavond maar wel even dat boek kaften. Hoeveel moeite is dat nou.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet hagelslag trakteren, ieder 1 hageltje en dan zeggen dat het mini marsjes zijn. Is een grapje uit het leger :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strak plan Niksie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha geniaal bedacht :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Creatieve oplossing van de docente.
Chauffeurs van zandauto,s die hun lading op de verkeerde plaats hadden gekiept moesten de volgende dag een taart meenemen voor bij de koffie.
Net als het laatste koekje nemen, dan laat jij de hond uit.
Neem je verlies en blaas het niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter een miniMars dan de vierdaagse of andere mars
amigo
13 jaar geleden
er is ook geen WET dat JIJ naar de leraar MOET luisteren maar ook dat wordt je wel geacht te doen (anders wordt het een chaos in de klas). Je hebt gelukkig leuke antwoorden maar ik vind eerlijk gezegd de vraag niet getuigen van enig volwassen inzicht.
JIJ doet niet wat is gevraagd en probeert vervolgens de ludieke actie van een leraar je toch over de streep te trekken onderuit te halen.
Ik denk nl dat de leraar je uiteindelijk WEL de toegang tot de klas kan ontzeggen als je niet luistert. Zou je dat soort maatregelen liever willen soms????? Lekkere mentaliteit als je zo doorgaat....
Steenuiltje
13 jaar geleden
1 april kikker in je bil!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus voor Mion
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leraar kan je niet verplichten te trakteren!!! Dat zou iets zijn, omdat hij niks beters kan verzinnen verzint hij dit maar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of ieder een tic tac ook altijd fijn haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaften is toch helemaal niet verplicht? Heeft de school bovendien weinig mee te maken, is allemaal de zorg van de boekenleverancier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kaften is wel verplicht gezien de de boeken volgend school jaar gewoon weer naar de volgende leerling gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaften word aangeraden door de leverancier, dat de boeken volgend seizoen weer worden ingeleverd en doorgaan naar een andere leerling heeft er vrij weinig mee te maken.
Ik heb zelf mijn boeken nooit gekaft, ik was een van de weinigen in mijn klas die dat niet deed maar toch, het verplichten tot kaften is onzin, als je de boeken beschadigd moet je gewoon dokken natuurlijk, maar daar heeft diegene dan zelf voor gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongens hou eens op met wetten etc. Het is gewoon een schoolregel net als geen petjes op in de school. En zoals eerder gemeld lekkere mentaliteit om zoiets simpels zo op te blazen. Wat is het volgende als je een antwoord moet geven in discussie gaan of de leraar dit wel mag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@STK87: Dat was waarschijnlijk in de tijd dat je nog huurboeken had. De boeken die nu gebruikt worden gaan via de school zelf en worden gratis verstrekt. De school draait daarmee op voor kosten door schade en verplicht daarom vaak het kaften tegenwoordig. Wat je doet met boeken waar je zelf voor verantwoordelijk bent moet je zelf weten. Wat je doet met boeken waar de school voor op draait zullen ze een zekere invloed op willen houden.
Zelfs als je de rekening van het boek krijgt zit de school nog steeds met een verlies post. Als zo nl voldoende boeken van een druk verloren gaan moeten ze alle boeken vervangen om te zorgen dat alle leerlingen dezelfde lesmethode gebruiken (er zitten nog wel eens forse verschillen tussen nieuwe en oudere versies) en ze hebben in het beste geval nog steeds de administratiekosten die ze niet kunnen verhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het niet pikken
ik zou letterlijk een zak chips kopen en de leraar 1 chippie geven en de rest met me vrienden eten, wat denkt die leraar wel niet dat ie is. mij even zeggen dat ik iets voor hem/haar moet kopen, dat is me zakgeld waar ik een maand van moet leven. pff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal eens met @STK87 trouwens !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Me zakgeld waar ik een maand van moet leven....tjeeetje zeg. Als dat je zo belangrijk is, is het toch een HEEL kleine moeite om je aan de regeltjes te houden en je boek even te kaften ? Sjongejongejonge......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regel = boek kaften
Oorzaak = boek niet gekaft
Gevolg = leraar beetje boos, maar verzint een ludieke oplossing
Reactie = huilie huilie doen. Dat soort gedrag, daar hoor je ongeveer over heen te zijn als je 9 jaar bent. Heb je een ontwikkelingsachterstand en zit je op het speciaal onderwijs? Zo nee: kappen met die onzin. Gewoon iets mafs terug doen en er om lachen. En kaften, dat boek!

Het beste antwoord

Koop een pakje kauwgom en geef iedereen een kauwgompje. Spreek met je klas af dat iedereen heel overdreven en luid smakkend kauwgom gaat kauwen. Zal de lerares niet zo leuk vinden haha.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het uitgeprobeerd (wij moeten ook trakteren als je je boeken niet bij je hebt, bij natuurkunde als je van je kruk valt (gebeurt heel vaak...))! Echt lachen! Niemand mag ooit meer trakteren. =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb al antwoord gegeven, maar vind deze écht heel leuk!!

Andere antwoorden (48)

Natuurlijk niet zeg het tegen je ouders en heeft de meester dat gezegd dat je moet trakteren????? Belachelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal ligt het eraan wat je liever hebt, of trakteren of eruitgestuurd worden met alle gevolgen van dien. Denk niet dat daar een wet voor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor er is geen wet voor..dit is gewoon een hele irritante manier van een docent om er voor te zorgen dat jij je Franse boek niet meer zal vergeten te kaften....daar kan je verder vrij weinig aandoen jammer genoeg=p

Toegevoegd na 1 minuut:
anders trakteer je gewoon in de klas met een over ander snoepje en geef je de docent iets anders (iets wat niet zo lekker is)

Toegevoegd na 2 minuten:
om hem/haar ff lekker terug te pesten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen! Vertel het tegen je ouders.
Ik vind het een vorm van chantage en waar haal je het geld vandaan om de klas te trakteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het gewoon doen. Maak iets lekkers, dan houd de leraar voortaan wat meer van je en krijg je dus betere cijfers. Je mag toch ook huiswerk maken? En je moet ook bepaalde andere dingen kopen voor school. Ik zie je probleem(als het er al is) niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belachelijk, waarom zou een leerling hogere cijfers krijgen als de leraar 'van je houdt'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge...
Weer een iPhone antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons op school ook de liefjes van de docent krijgen betere punten bij vrije opdrachten bijv. tek of schrijf opdrachten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, of de docent is gewoon net wat blijer met de leerlingen die wat meer hun best doen en daardoor hogere cijfers halen. Oorzaak en gevolg wordt in dit soort gevallen vaak door elkaar gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch handig om een goed contact met je leraren te hebben. Bij mijn mondeling literatuur van nederlands heeft mijn leraar mij ook gematst.
Ik zou het wel doen. Ga gewoon naar de supermarkt, haal 2 zakken winegums en deel gewoon uit. Kost niet veel, en dan is de klas blij omdat ze wat te eten hebben, de leraar is blij omdat je luistert, en jij bent blij omdat je er niet uitgestuurd wordt! Iedereen blij!

Toegevoegd na 22 seconden:
overigens: er is hier géén wet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel een schoolregel: Niet eten in de klas xD!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk, kun je leuk mee doen, maar het moet geen moeten zijn. Dan is het niet lollig meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Wettelijk gezien hoeft het niet. Je kan echter ook gewoon een zak drop kopen, is niet duur en scheelt je een hoop geruzie met je leraar. Zo had ik een leraar die je liet trakteren als je een onvoldoende had voor een S.O., als ik de toets dan niet had gehaald deelde ik iets van kauwgum of pepermunt uit. Ik herinner me nog dat een klasgenoot van me een zak chips had meegenomen waarvan iedereen één chipje kreeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat al diverse keren is gezegd dat jij je boek moet kaften en is dit als voorwaarde gezegd voor een volgende keer. Je moet het niet zo zwaar zien, met een gekafte boek en zak wortels moet je het als een grap zien ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thx :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker, van die geraspte worteltjes of gewoon een bos bospeen... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Trakteer je klas dan op je gekafte boeken . Het is absoluut niet verplicht dat jij moet trakteren, ik zou me boeken kaften en je klas daarop 'trakteren' en zeker de leraar , en dan zou het helemaal gaaf zijn als je een snoepjeskaft hebt. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,
ik zou zonder traktatie de leerkracht vragen naar de 'kaftwet' van de betreffende school en mededelen dat je niets bij je hebt om te trakteren.
als deze wet er niet is zelf de klas uitlopen. (dreigen is doen roep ik altijd) vervolgens loop je naar de directie en leg je het verhaal uit. (niet wachten tot je gestuurd word dus) :)

bij de eerst volgende les waar je weer het lokaal in mag (met gekaft boek!) toegeven dat je wat lullig bezig was en alsnog iedereen gaat trakteren om het goed te maken.

heeft de leerkracht een hekel aan kauwgom? haal dan de dikste kauwgomballen ever.
heeft deze een hekel aan lollies? haal dan de grootste en hardste lollies ever, of koeken die je niet normaal kan eten zonder enorm te kruimelen....

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al die moeite omdat je geen euro wilt besteden aan een zak winegums lijkt me een beetje overdreven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op heel veel scholen moeten de boeken gekaft worden. Die boeken moeten namelijk volgend jaar door de volgende groep leerlingen ook nog gebruikt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de directie lopen en het verhaal uitleggen?
Ik denk dat je vierkant word uitgelachen
Een wet bestaat er niet voor denk ik.
Maar het kan niet dat jouw straf geld moet kosten. Daar kan niemand je toe verplichten.
Je kan er best meteen met je ouders over praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet, maar weet je zeker dat je meester geen geintje heeft gemaakt? Origineel vind ik het wel maar laat hem dan die gebakjes ook maar betalen, dat zou nog origineler zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag niet. Daar zijn geen regels voor. Laat niet over je heen lopen. Leraren denken vaak dat ze alles te zeggen hebben. Je mag best tegen de leraar in gaan hoor! Vaak worden ze boos, want daar kunnen ze dan niet tegen, vaak kinderachtig vind ik. Je moet je niet laten overlopen door een leraar. Trakteren omdat je je boek bent vergeten te kaften. Ik zal gewoon niet trakteren en als je eruit wordt gestuurd nou en? Niet naar zo'n afdelingsleider gaan of wat dan ook. Gewoon naar de volgende les gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
makkelijk praten achter je pc daar... als je eruit wordt gestuurd en je gaat niet kan dat érg fout aflopen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm.. ik zit ook op school. Dat doen we altijd, gewoon hoor. Als je nooit naar hun toe komt of nooit nakomt, vergeten ze het op een gegeven moment (in ieder geval bij ons)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja.. bij ons bellen ze het lokaal en vertellen ze welke leerling eraan komt, en vast meerdere scholen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OMG, dat is echt triest, dat ze bellen. Echt van die leraren die vroeger gepest werden, en nu machtsmisbruik van maken. Echt zielige ambtenaartjes!
ja jammer genoeg mag dit. tja, dit probleem heb ik ook altijd dat ik moet trakteren als ik mijn huiswerk niet maak
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je huiswerk als huisvrouw?
Als je hem echt een hak wilt zetten, moet je iets dieper in de buidel tasten. Je koopt dan zelf het lesboek ipv het te lenen via zo'n boekenfonds van school. Je kunt dan voortaan demonstratief met je ongekafte boek aan zijn les deelnemen en de leraar kan er niks van zeggen.
(en als die leraar een beetje sportief is, moet hij toch denken: die heeft in ieder geval stijl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een sterke actie....
Niet alle belangrijke regels staan in de wet en niet veel regelneukers maken zich populair. Je zou natuurlijk hard tegen deze regel in kunnen gaan en daar ook succes in krijgen. En zeker, je hoeft dan niet te trakteren en ze zullen je dan toch in de klas toe moeten laten maar dat wil niet zeggen dat je dan daadwerkelijk gewonnen hebt. Een hoop stennis maken om een zak drop van anderhalve euro is iets dat je gegarandeerd terug gaat krijgen en niet op een positieve manier.

Er is niet gezegd wat je mee moet nemen. Een zak drop is gegarandeerd al meer dan genoeg en zelfs een puber kan die anderhalve euro missen. Je kan ook creatief worden. Met een ruime interpretatie en wat moeite kan je goedkoop origineel zijn. Mores kan belangrijker zijn dan geschreven regels wanneer je goed wil kunnen functioneren in een groep. Hou je er aan! De manier waarop iemand met dit soort dingen om gaat zegt veel over een persoon en hoe anderen tegen iemand aan (gaan) kijken.

Als je dan toch een letterlijke regel wil hebben:
Waarschijnlijk is de regel vrij strak en kan je gewoon de klas uit gezet worden voor het niet kaften van wat waarschijnlijk de gratis leen boeken van de school zijn. Je docent laat je die straf vervolgens afkopen. Die mogelijkheid voor anderen saboteren door die 'regel' aan te vechten zal je niet populair maken. Lukt het je namelijk dan zal de volgende zich er niet met een zak drop af kunnen maken. Die boeken zijn duur en zeker als de school ze verstrekt (moet tegenwoordig) zullen ze willen dat ze goed behandeld worden. Dus wat heb je liever als maatregel? Een zak drop of schoolplein vegen? Je hebt een regel overtreden. Nu moet je op de blaren zitten. Wees blij dat je er zo goedkoop af komt. Het zou me nl niks verbazen als ze je het boek kunnen laten kopen bij verkeerd gebruik.

In het kort: don't be that guy...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het boek van een boekenfonds is, ben jij niet de eigenaar. Die eigenaar mag bepalen hoe jij met dat boek om moet gaan. Je heb vast ergens akkoord moeten gaan met een gebruiksbepaling waarin staat dat je je boeken moet kaften.

'Vroeger' kregen we bij een docent(e) om de haverklap 'straf' in de vorm van gedichten. Dit was een soort toneelstukje wat iedereen mee speelde, wat toch in een vorm van ordehandhaving resulteerde. Nu, 25 jaar later bespeur ik er wel wat lichte SM-trekjes in, maar het was in ieder geval onschuldig.

Ik weet niet hoe de sfeer is in de klas bij deze docent, maar misschien is het gewoon goed om (op een creatieve manier) mee te spelen. Bokkend op je achterste benen staan met de houding 'heb jij wel het recht om mij ......' is een heel vermoeiende manier om door het leven te gaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
(uiteraard was het de truuk om in die gedichten zo creatief mogelijk de situatie / het voorval / de docent op de hak te proberen te nemen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie hat als één grote grap! Ik zou willen dat ik zo'n docent had... Om het geheel nog leuker te maken, koop je dropveters en zeg je in de klas dat je niet genoeg hebt (vanwege zakgeld o.i.d.)
Dan geef je één dropveter per twee leerlingen, ieder aan één kant, en dan laat je ze naar elkaar toe eten. Jij doet dan hetzelfde met de desbetreffende docent... Wedden dat het hilarisch wordt? En nee... er is hier géén wet voor.... gelukkig. (en vergeet je boek niet te kaften!!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is natuurlijk geen wet die aangeeft welke straf een docent mag geven voor welk vergrijp. Maar als er in de regels van de school staat dat jij je boeken moet kaften, wat meestal wel zo is, moet je dat gewoon doen. En aangezien het inmiddels zowat april is, heb je daar vast genoeg tijd voor gekregen, het schooljaar is tenslotte al even bezig. Dus als jouw leraar het onderhand een beetje zat is dat je je boek nog niet gekaft hebt, kan ik me ook wel voorstellen.
Dan zou hij of zij natuurlijk kunnen zeggen dat je moet nablijven, strafregels moet schrijven, kauwgom onder tafles vandaan krabben, het plein aanvegen, een betoog schrijven over de voor- en nadelen van het kaften van boeken, maar je moet als straf trakteren. Dat had je volgens mij slechter kunnen treffen.
Ik zou het dus gewoon doen. En als je niet wilt trakteren op iets eetbaars, kun je natuurlijk ook wat anders verzinnen, papiertjes met je handtekening bijvoorbeeld, papieren zakdoekjes, paperclips, of iets anders zinloos.
Het is een ludieke straf, dat moet je gewoon sportief opnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een boek van het boekenfonds is, staat er een boete op het niet kaften en mag je blij zijn dat je er met een zak drop van afkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons op school zijn er niet van die idiote boetes... het gaat erom hoe je boek eruit ziet aan het einde van het jaar
Het is gewoon een grote grap. Niet veel van aantrekken. Achteraf kan je er nog mee lachen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee er is geen wet voor en uw meester heeft geen goede reden om dit te zeggen ook heeft hij er het recht niet voor zeg het tegen je meester of tegen je ouders maar er is geen wet dat je naar ''alles'' wat je leraar zegt moet luisteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef iedereen wat, behalve je docent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mag niet, maar school mag wél van je verlangen goed je boeken te verzorgen (boekenfonds). Gewoon doen dus.

En ja, tracteren is een practical joke, gewoon doen, laat je niet kennen.

Al klinkt dit i=als een 1 april grap ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag, dus het is aan jouw de keus om gewoon je boek te kaften of eigenwijs te zijn en de klas uit gestuurd te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, ken je artikel 297 van het wetboek niet?

Daarin staat toch echt te lezen (en ik citeer):
'Hij of zijn die zijn of haar leerboek frans, engels of nederlands niet binnen de daartoe gestelde termijn van maximaal 3 weken en 4 dagen heeft gekaft, dient bij het eerstvolgende klassenbezoek een tractatie voor medestudenten en docent mede te nemen, of straffe van verwijdering uit het klaslokaal'.

Dat je dat niet weet zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het mag niet maar koop een doosje wybertjes en trakteer, probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik ook wel een goede. Gewoon een bos wortels meenemen. Is nog gezond ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat is echt belachlijk.!! gewoon niet trakteren, hij heeft het recht helemaal niet om jou er uit te sturen.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom -3?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-5 inmiddels... en waarschijnlijk omdat die docent alle recht heeft om die leerling de klas uit te zetten voor het iet volgen van de school regels. Die boeken zijn geen eigendom van de leerling maar van de school die ze gratis ter beschikking moet stellen. Ze mogen zelfs geen borg vragen.
Zelfs op mijn middelbare school was niet kaften in de lagere jaren een reden om de klas uitgezet te worden en dat was met gewone leen boeken waar de school nooit een rekening van zag.
Er zijn genoeg dingen om tegen te kunnen protesteren. Dit is er niet een van.... de kont in de krib gooien is nooit een goede manier om te protesteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Zelfs op mijn middelbare school was niet kaften in de lagere jaren een reden om de klas uitgezet te worden en dat was met gewone leen boeken waar de school nooit een rekening van zag." Moet zijn huur boeken ipv leen boeken....
Omg, belachelijk. -.-

Dat is gewoon zo'n eigen verzonnen regel van je leraar(es)
Nee, dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons was het kaften van je boeken niet echt verplicht. Zeker niet als het boeken waren die je zelf kocht. Wel is het natuurlijk slim om je boeken te kaften. Het ziet er netter uit en je boeken gaan minder snel kapot.

Ik denk niet dat je leraar je kan verplichten om te trakteren. Maar eigenlijk vind ik het wel een leuke manier om ermee om te gaan. Ik denk ook niet dat hij het negatief bedoeld heeft, maar meer als een grapje. Mijn leraren deden dat soort dingen ook wel eens. Persoonlijk zou ik gewoon dat boek kaften en trakteren op iets kleins. Gewoon met een zak chocolaatjes langs gaan ofzo!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het makkelijkste zou je er vanaf komen door gewoon iets kleins te trakteren. De meeste mensen zouden dan ook voor de makkelijkste weg kiezen.
Persoonlijk lijk ik meer op jou en zou ik me afvragen of zo'n leraar dat zomaar kan maken. Goed bezig! En ik denk dat als puntje bij paaltje komt, jij in je gelijk gesteld wordt als je niet trakteert. Daar kun je zeker een aantal goede redenen voor aanvoeren.

Persoonlijk zou ik niet trakteren uit principe. Het gaat niet om het geld, maar om het feit dat een leraar jou niet hoeft te gaan vertellen waar jij 'je geld aan uit moet geven. Ook kan het nooit de bedoeling zijn dat de klas ervan profiteert dat jij ergens voor gestraft wordt. De klas mag er geen belang bij hebben dat jij een straf krijgt.
Voor jou zou het ook nog eens vernederend kunnen zijn om voor het oog van iedereen te moeten trakteren en op die manier een beetje voor schut gezet te worden, terwijl een straf nooit vernederend mag zijn (dat geldt niet voor corvee, omdat je dan nuttige werkzaamheden verricht).

Dus trakteer niet, laat hem jou er maar uitsturen en loop dan naar de teamleader om de situatie uit te leggen en je gelijk te halen. Tenzij je er makkelijk vanaf wilt komen, dan trakteer je gewoon. Maar zo zit jij niet in elkaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, ik zie nu pas dat je de vraag 3 dagen geleden al gesteld hebt en dat je dus niks meer aan mijn antwoord hebt :(
Hoe is het afgelopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet trakteren en naar je mentor/afdelingsleider gaan en zeggen dat jij verplicht moet trakteren terwijl je dit helemaal niet wil. Zorg wel dat je boek gekaft is en zeg: je kan het ook gewoon zeggen ipv gelijk straf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het wel doen en iets exstra lekkers voor je leraar maken dan staat hij lekker paf dat is leuk en dan moet je gelijk zeggen dat het je spijt lekker overdrijven dat verwachten de niet!.
p.s als je niks in huis heb ga dan morgen voor school even paasietjes kopen ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is boeken kaften toch eigen verantwoordelijkheid, de school mag je dat niet verplichten. Het is wel zo dat als je boek beschadigd is dat het bedrijf dat de boeken levert een bedrag in rekening mag stellen voor beschadiging van eigendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey, herkenbaar.. toen ik op school zat werd dit ook wel eens gedaan. diegene die moest trakteren raakte er niet van onder de indruk en trakteerde op smartjes o.i.d. en dan ieder 1 smartie... had ze toch getrakteerd.. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal gewoon trakteren op de goedkoopste snoepjes die er zijn en aan de lerares een grotere stuk snoep of drop geven et daarin verwerkt een sterk laxerend middel erin, leert ze het ook meteen af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een leraar kan jou nooit verplichten iets materialistisch te "betalen" aan de school. Tenzij je natuurlijk iets kapot hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit mag absoluut niet. Praat met je ouders hierover. Je kan natuurlijk ook met je meester hierover praten. Waarom hij dit doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, pas maar op dat je geen trauma krijgt ;-(
Vergeten te kaften? Het schooljaar is in augustus begonnen en is die franse les nu pas begonnen?

Die les is vanaf augustus al begonnen en die leraar zal jou vast al vele en vele malen eerder gewaarschuwd hebben. Maar je had geen zin in kaften en dacht dat de leraar niet zo slim was en het iedere week weer vergeten was dat jij het niet gekaft had maar niets was minder waar.

Die leraar zal vast al een hele tijd voor die school werken en zal echt niets doen om zijn baan op het spel te zetten zoals jou tegen alle wetten in laten trakteren.

Bedenk dat een zak chips of een doosje tic-tacs minder geld kost dan een boete voor een beschadiging aan het boek.

Bedenk er tevens bij dat het je eigen schuld was dat dat boek niet gekaft is en neem je verantwoording hiervoor.
Koop een mooie kaft en neem er thuis 5 minuutjes voor van je eigen tijd en laat het boek morgen zien en neem je traktatie mee....bak desnoods een lekkere cake ( hooguit 2 euro voor een pakje en 2 euro nodige ingredienten) en geniet van de smakelijke gezichten van jouw zelfgebakken cake en ervaar dit als een les voor de volgende keer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb je liever trakteren of een "aantekening" Sommige leraren denken lollig te zijn door dit soort dingen te doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vijf dagen geleden heb je je vraag gesteld. Ik neem aan dat je intussen dat boek toch wel gekaft zult hebben. En ook getrakteerd natuurlijk.
Anders: kappen met zeuren en kaften die hap!
En je docent bedankt voor weer een stukje broodnodige opvoeding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak een oude krant en wikkel die om je boek. Boek is gekaft en klaar ben je! Trakteren? Vergeet het maar! Laat hem zijn eigen snoepjes kopen.
In het wetboek staat niets vermeld over het uit de klas sturen van leerlingen als zij hun boek niet hebben gekaft, echter de school kan het wel in de reglementen hebben opgenomen. En daar hoor je je aan te houden?! Mits je natuurlijk een puber bent dan hoor je tegen alle regels aan te schoppen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje flauw vind ik dit. trakteer hem en de klas op je prachtig gekafte boek! laat het zien aan hem en de klas, en misschien dat de leraar dan inziet dat dit best een kinderachtige actie is.... hij heeft gewoon zin in een traktatie denk ik. zo geef je ook je grens aan, dat dit niet zo respectvol is naar jou toe. het zou ook kunnen zijn dat het een grap is van hem (wel een slechte, want hij dreigt je eruit te zetten, hij maakt je gewoon bang!). leraren zijn mensen, niet meer of minder dan jij. dus ook bij deze persoon mag je op een nette manier je grens aangeven. wees niet bang.

je zou hem nog kunnen vragen, of hij zelf nooit eens iets vergeet en dan ook altijd tracteert, of dat een gewoonte is voor hem of zo?
en als je er uit wordt gestuurd kun je dit vreemde verhaal vertellen aan het schoolhoofd.

het feit dat je deze vraag al stelt, geeft aan dat het hele verhaal je ook niet logisch in de oren klinkt....

succes! of heb je inmiddels al wel getracteerd??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trakteer de docent op iets heel vies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk niet dat dit mag, maar ik zou de gehele klas trakteren op een uurtje winkelen in de stad (op eigen kosten natuurlijk), en uiteraard obv de leraar, is die man er ook even uit, heeft hij wel nodig geloof ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag, want ze heeft het recht je eruit te sturen.
Zie dit gewoon als een soort kans om er niet uit gestuurd te worden, dat had ze namelijk ook meteen kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk niet misschien zij die het gewoon voor de grap, zie wel dat die dag dat je eigenlijk moest trakteren je boek gekaft is. Normaalgezien moet je niet trakteren je bent er niet toe verplicht. Ik zou het niet doen, moest de meester dan toch boos worden ga dan naar de directeur/directrice of vraag aan je ouders raad.