Over de snelwegen vraag

Waarom is er wel een a1 a2 a4 etc maar geen a3?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

Hier heb je een link waar alle A-wegen opstaan. Zoals je ziet worden er wel meer nummers overgeslagen. Waarschijnlijk om toekomstige wegen te kunnen nummeren

Toegevoegd na 14 minuten:
Dit is ook een leuke site. Staat waar en hoe ze lopen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_autosnelwegen
13 jaar geleden
De A3 was opgenomen in het rijkswegenplan van 1927, als weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam.

In de jaren '30 waren het economische getij en de tegenslag bij de aanleg van rijksweg 12 door het veengebied reden waarom de uitvoering van rijksweg 3 vertraagde. De oorlog en de nasleep daarvan zorgden ervoor dat de aanleg opnieuw werd uitgesteld, en dat in de magere jaren '50 de keuze gemaakt werd om eerst de A2 en A4 aan te leggen. Toen de A4 Amsterdam-Den Haag gereed was en aansloot op de A13, was het probleem minder acuut en raakte de A3 bij de uitvoering van het 1200 km-plan op het laatste plan. De oliecrisis en het toegenomen milieubewustzijn hebben de plannen voor de A3 uiteindelijk definitief de nek omgedraaid.

Eind jaren '80, toen na de behandeling van het SVV-II bleek dat de A3 ook niet meer zou terugkeren in de planvorming, zijn de zandlichamen in Amsterdam-Buitenveldert afgegraven ten behoeve van de aanleg van de A10-oost en A10-noord, de ringweg Amsterdam. Dat tracé, dat tot dan toe de naam "Rotterdamseweg" had, werd door Amsterdam met huizen bebouwd. De bebouwing is goed herkenbaar tussen de andere, oudere bebouwing van Buitenveldert. De straatnamen van deze nieuwe bebouwing verwijzen ook allemaal naar Rotterdam.

Amstelveen is een paar jaar geleden begonnen met de bouw van huizen en een brandweerkazerne op het A3-tracé. Begin 2010 is bovendien de afrit Ouderkerk a/d Amstel (=het voorziene Amstelplein (A3/A9)) aangepast. Op de plek van een deel van het verkeersknooppunt is inmiddels het nieuwe kantoor van KPMG verrezen.
Veel herinnert dus straks niet meer aan de A3-plannen. Enkel de N3 bij Dordrecht zal misschien sommigen doen verwonderen waarom zo'n onbelangrijke weg zo'n belangrijk ééncijferig wegnummer heeft...