Wordt het versturen van een persbericht sinds 1 juli ook gezien als spam?

op 1juli is de nieuwe anti-spamwet van kracht gegaan. Niemand mag meer mail versturen aan mensen die daar geen toestemming voor geven. Maar wat nu als ik een persbericht verstuur over een nieuw product?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het lijkt mij dat je een persbericht verstuurt naar de kanalen die daar voor bedoeld zijn. Zo stel ik mij voor dat een krant of een website voor nieuws/actualiteiten speciale emailadressen hebben die bedoeld zijn om persberichten naar te versturen. Zolang je die kanalen gebruikt, lijkt het mij dat er geen sprake kan zijn van spam. Tenzij je het kanaal natuurlijk gebruikt om spam te sturen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Technisch gezien is dit spam...

Krijg iedere dag wel een stapel mails binnen over het e.o.a. nieuwe product. En zelfs van branchegenoten die dan de diensten aanbieden die ik zelf aanbied...

Maar denk dat er formeel niets tegen kan zijn als je binnen je klantenbestand een mailing eruit doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had 'persbericht' in de vraag opgevat in de oorspronkelijke betekenis van het woord: bericht dat je aan de pers (dus niet allerlei bedrijven, conculega's, klanten etc) stuurt in de hoop dat het geplaatst wordt in het nieuwsmedium. Maar het woord 'persbericht' wordt inmiddels ook misbruikt voor nieuwsmailings, aanbiedingen via e-mail e.d., misschien bedoelt de vraagsteller het inderdaad op die manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo had ik het in eerste instantie ook opgevat. Maar ging er vanuit dat meerder GV'ers daarmee als antwoord zouden komen...;-) En persbericht staat er te vaak waar het de ongevraagde nieuwsbrieven betreft...
Een persbericht verstuur je aan een krant, website, nieuwsprogramma etc. En dat verstuur je naar het adres dat die krant voor dat doel heeft ingesteld.

Met andere woorden: de krant heeft jou (en iedereen) toestemming gegeven om persberichten naar dat adres te sturen, dus is dat geen spam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dat als particulier zou ontvangen, zou ik dat als spam beschouwen. Een 'persbericht' over een nieuw product heeft als bedoeling mensen te wijzen op het bestaan van dat product te wijzen en ze tot koop aan te zetten. Dus reclame. Ongewenste reclame, vind ik.
14 jaar geleden
Ja.
En bedankt voor de tip.
Als je mij ongevraagd een 'persbericht' stuurt zal ik je met deze wet in de hand tot het einde der wereld vervolgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahahahahahahaha... Dit is wel erg aggressief Melissa...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Assertief, Starbless, assertief ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik in de snelheid de G gebruikt in plaats van de S...
Vanaf 1 juli mag je geen bulkmail meer sturen tenzij de ontvangers zichzelf hebben opgegeven. Wat de inhoud van die bulkmail is, maakt niks uit. Echter, als er slechts één klacht komt, dan zal spamklacht.nl helaas niet tot vervolging/onderzoek overgaan. Dit omdat er geen budget bestaat voor de 'kleine' gevallen.