Waar komen deze rare woorden vandaan?

Ik begrijp totaal niet waar sommige woorden vandaan komen, het gaat over dieren maar welke?

Schijtlijsters.
Slavinken.
Varkenshazen.
Blinde vinken.
Ik zou wel een nestje slavinken willen hebben
om mee door te kweken.En in het park is er nog plek voor een kopeltje varkenshazen, er staat vreten genoeg.

Hoe komen we toch aan deze rare namen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt ook nog rare snijbonen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En muggenzifters,
en bloemkool neuzen,
en worstenvingers, als het warm is,
en een dooie biefstuk, als je te lang zit :-))

Het beste antwoord

Ze hebben allemaal gemeen, dat ze zo zijn genoemd omdat ze ergens op lijken. Behalve de schijtlijster.
Wat betreft je vinken:

Een slavink bestaat uit gemengd gehakt met een plakje ontbijtspek eromheen. Het is het broertje van de blinde vink, die bestaat uit kalfsgehakt met een kalfslapje. Een slavink of blinde vink hoort tot de zogenaamde vlug-klaar producten. Vinken worden het best gebakken op een matig vuur, met het deksel schuin op de pan.’
Dan nu de oorsprong van de woorden blinde vink en slavink. Volgens Van Dales Etymologisch Woordenboek ‘zijn slavink en blinde vink zo genoemd, op grond van vormgelijkenis met een gebraden zangvogeltje. Blinde vink refereert aan het blinden van de vogeltjes, om het zingen bij wedstrijden te verbeteren. Slavink aan slagvink, een vink die goed zingt of slaat.
(bron: NRC)
De `Varkenshaas` (ook: `filet`) is de meest malse spier van het varken, die zich in de rug bevindt. Hij bestaat uit een kop, een dik gedeelte en een relatief dun uiteinde.
Als je het stuk vlees ophangt lijkt het net op een haas.

Schijtlijster is een oud Amsterdams woord, en stond voor
Bangerik = Schijtluis, schijtlijster.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben je weer goed.+1

Andere antwoorden (2)

Schijtlijsters zegt genoeg denk ik? heb je ooit een terras gezien waar lijsters op bezoek zijn geweest?
En varkenshaas is de naam van een bepaald deel in het varken dat men een haasje noemt..zit trouwens ook in de os of ander rund ( ossenhaas/runderhaas..)
Anderen zou ik ook zo gauw niet weten...
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom noemen ze dat dan een haasje? ;-)
Schijtlijsters heb ik hier genoeg op het balkon ^^^
Slavinken , varkenshazen en blinde vinken heb ik "gevangen" en diepgevroren ;))