Helaas wel. Als het ergens voorkomt kun het beste een vaccinatie tegen meningokokken halen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
ja!
Meningitis (of hersenvliesontsteking) is een erg besmettelijke ziekte die zonder tijdige behandeling nagenoeg de helft van de geïnfecteerde personen doodt. Deze infectie treft vooral kinderen, jongeren en jong volwassenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep. Ik heb er als leerkracht wel eens mee te maken gehad in mijn school.
Dan is het een kwestie van supersnel controleren van alle leerlingen op hersenvliesontsteking, want er is een hoog overlijdensrisico...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een minnetje? Vast van iemand die heeft misgeklikt vanwege een trillende hand. (Laten we het positief houden.) Van mij een plusje ter compensatie.
je hebt twee soorten meningitis
de virale ( meestal niet levensbedreigend) en de bacteriele
( vaak levensbedreigend)
(heel soms wordt de meningitis door een schimmel veroorzaakt)
de bacteriën die de hersenvliesontsteking veroorzaken komen van nature voor in de neus en keel, men is dan een gezonde drager. Onder slechte hygiënische omstandigheden of bij een verzwakt immuunsysteem (bijvoorbeeld door grote vermoeidheid) kan de bacterie doordringen tot in de bloedbaan, en vervolgens de hersenvliezen infecteren.
Deze bacteriën worden met niezen en hoesten verspreid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet de hersenvliesontsteking maar het meningokokken virus is besmettelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hersenvliesontsteking wordt door een virus, een bacterie of door een parasiet veroorzaakt.
De virale en parasitarie vorm zijn niet besmettelijk. De vorm die door een bacterie wordt veroorzaakt echter wel.
Hiervan zijn ook weer drie verschillende varianten die verschillen in de mate van gevaar voor de gezondheid.
Als je de ergste variant te pakken hebt, kun je er eventueel aan dood gaan als je het niet snel genoeg ontdekt. Andere risico's zijn bijvoorbeeld doofheid en invaliditeit.