Waarom spreken we van tweeduizendnegen, en zeggen we niet twintignegen?

Ook als we het over volgend jaar hebben, zeggen we: tweeduizendtien. Terwijl we dat toch altijd anders hebben gezegd: Honderd jaar geleden zeiden de mensen ook negentientien, en niet negentienhonderdentien.

Zou dit zo blijven, of moet de nieuwigheid van dat getal 2000 er nog af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet dat dan niet zijn twintignulnegen?

Antwoorden (7)

Nee, volgens Wikipedia komt dat door de nul.

"In sommige talen worden getallen tussen 1101 en 9999 ook in groepen van twee cijfers uitgesproken: 2531 is vijfentwintighonderdeenendertig. In het Nederlands is dat gebruikelijk als het tweede cijfer geen nul is. In een jaartal wordt 'honderd' meestal weggelaten, tenzij het een eeuwjaar is."
Bronnen:
14 jaar geleden
Is dat zo?

Ik heb al meermaals twintig-zoveel gehoord. Bijvoorbeeld: ik ga met pensioen in twintig-eenendertig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is toch de makkelijkste manier om het te zeggen
pas als we in de 22e eeuw komen wordt het weer 21 en ..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan natuurlijk aan mij liggen. Maar naar het jaar negentienhonderdnegenennegentig kwam tweeduizend. Dat iedereen het over negentien negenennegentig had is een ander verhaal. In de vroege middeleeuwen hadden ze het toch ook over het jaar zeshonderdzesenzestig, of dertienhonderddrieënvijftig...

Dus ik zie niet in wat het probleem is met tweeduizendnegen, tweeduizendtien, tweeduizendelf et cetera. En hoe moet ik het dan uitspreken als mijn telefoon aan geeft dat een contract doorloopt tot éénentwintighonderd...

Wellicht dat het over een aantal jaar wel vereenvoudigd word in de uitspraak. Maar vergeet niet dat het gros van de bevolking dateerd uit de twintigste eeuw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zal voorlopig zo blijven denk ik. 1999 (negentiennegenennegentig) was nog logisch om zo uit te spreken. toen kwam 2000, wat iedereen natuurlijk uitsprak als tweeduizend en niet als twintignulnul. daardoor is het logisch dat dat de eerste jaren zo blijft. je gaat niet ineens van tweeduizend naar twintig-een.
Ik denk ook dat het inderdaad bij 2100 weer veranderd. omdat eenentwintig-een logischer klinkt dan tweeduizendhonderd-een of eenentwintighonderd-een.
(wat is twintig eigenlijk een gek woord als je het zo vaak zo leest en tikt...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij omdat er bij 20 9 verwarring kan ontstaan of er 209 of 2009 wordt bedoeld, bij twintig tien (20 10) is dat anders, dat kan maar op 1 manier worden opgevat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we ook niet 'twintighonderd' zeggen...