Waar moet je de eerste 6 weken een kitten houden, als je geen bijkeuken hebt en hem niet in de woonkamer wil laten als je niet thuis bent?

De eerste 6 weken moet je een kitten binnen houden omdat het anders niet weet wat zijn nieuwe thuis is. Maar we willen hem niet in de woonkamer laten als we niet thuis zijn omdat ie dan in de gordijnen gaat hangen etc. We hebben geen kleine ruimtes in huis behalve boven, maar dat vind ik niet echt fris. Is een bench iets voor een klein katje? Of is dat zielig...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
15.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kitten nergens in huis mag komen omdat je dat vies vind, waarom neem je er dan een?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry het is; als je dat vies vindT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat jouw vraag erg verkeerd begrepen wordt. Je zegt doch niet: "ik heb een kitten van 6 weken. Ik ben van plan op die voorlopig op te sluiten in een bench en de hele dag op stap gaan." Ik vond de vraag vrij normaal en uit bezorgdheid voortkomen. Is een kwestie van goed lezen.

Het beste antwoord

Ik kampte met hetzelfde (probleem), wij hebben de kleinste kamer gepakt boven 2.5 bij 3 meter (dus groot genoeg) hier hebben we de kleine altijd laten vertoeven als wij er niet waren en dat ging prima, heb wel even de gordijnen weg gehaald en verder mocht ze overal op springen etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze kitten is gister gekomen, hij is nu 8 weken oud. Het liefst had ik hem pas met 10 weken opgehaald, zodat ie nog wat langer bij mamapoes kon blijven. Maar de eigenaar van de moederpoes vond het nu wel tijd worden. Als ik weg ben, gaat het poesje in de hal, we hebben een schot voor de trap gemaakt zodat ie niet naar boven kan, vind ik ook eng want de trap naar zolder is geen dichte trap. In de hal ligt een balletje, mandje, kittenbak, krabpaal, eten en drinken. Ik vind dat hij al goed opgevoed is want de kittenbak wist hij meteen te vinden (had dezelfde vulling erin gedaan als hij gewend is) en hij eet en drinkt ook goed. Hij heeft nog wel een zielige miauw, op zoek naar zijn moeder en broertjes denk ik. Ik hoop dat hij snel gewend is en zich fijn voelt bij ons thuis. Bedankt voor jullie reacties!

Andere antwoorden (15)

Een ruime bench is niet zielig maar ik heb jaren gewoon met dozen gewerkt...wel hoog genog houden natuurlijk.. en de badkamer heb ik ook wel eens gebruikt.. handdoeken en lakens op de vloer houdt veel tegen.. of heb je een goed geventileerd schuurtje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zeker zielig, heb je geen gang of ander de badkamer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +1
Dan moet je dat beestje lekker bij haar moeder laten zitten. Je weet dat jonge katten niet stil in een hoekje blijven zitten, ook na 6 weken niet.'
Neem geen kat, is misschien voor beiden beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig ben ik niet de enige!!+1
Hallo,nieuwe bezitster van zo'n leuk schattig jong katje. Ik ben jarenlang pleegmoeder van jonge katten geweest in een dierentehuis.
Een grote doos is een prima oplossing, leg er wat lekkere oude doeken in. Zet er voldoende brokjes en water in. De kitten vind het heerlijk daar! Lekker beschut.
Een bench is ook prima, is de meer professionele oplossing, is wat prijziger, daarom kan een doos ook prima.
Het is niet zielig hoor, een kitten vind dit nog prima!
Veel plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, 't is net de natuurlijk omgeving voor zo'n beestje hoor, lijkt mij ook heerlijk om zo op te groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is het niet de natuurlijke omgeving en het beste zou zijn als ze overal rond kunnen lopen en dat dan altijd, maar ja, een kat in een menselijke omgeving moet zich enigzins aanpassen. Ik heb jarenlang heel veel katten gehad en sommige wilden maar al te graag even terug in die doos of bench om het even rustig en veilig was. Het verblijf in doos of bench is dus altijd een tijdelijk (nood)oplossing en maar voor even!
heb je ook geen gang of halletje?
de badkamer?
wel een beetje zielig he? Een kitten heeft een warm veilig lig plekje nodig en veel heel veel liefde en aandacht
Er is niets mis mee om m af en toe even op te sluiten maar het moet niet te lang zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de 1e 12 weken. excuse you.
ik zou hem in de badkamer laten, past kattenbak water en voer prima en is tevens goed voor zindelijk maken.
maar laat het beest ion godsnaam niet naar buiten.
het is pure dierenbeulerij. als ie dood thuis gebracht word omdat is aangereden heb je spijt, en als de buurman hem vermoord omdat ie overlat veroorzaakt (volgens buurman) heb je voor eeuwig ruzie.
maak er een binnen kat van. die zijn trouwens veel leuker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psies, binnenkatten ontwikkelen de meest grappige eigenaardigheden en niemand klaagt er over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin! Binnenkatten: ik zie het als een vorm van dierenmishandeling.
Lekker egoistisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme: waarom is het dierenmishandeling als je ze gewoon goed verzorgd? Je kunt ze niet altijd buiten laten, tenzij je per se ruzie met je buren wil.
ik heb eerst paar dagen vrij genomen met daar aansluitend een weekend. Eerste dagen hadden ze de overloop/trap/gang/douche, daarna ging er de logeerkamer bij, daarna de hobbykamer boven. En na een week of 3 hadden ze het hele huis behalve het aanrecht. Ik neem aan dat ie later wel in de woonkamer mag anders kan je beter nog eens goed nadenken of je wel een kat moet nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedzol! Investeer in je huisdier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik mijn 2 kittens uit het asiel haalde, was ik daarna 3 weken vrij. Gewoon heerlijk om bij die beestjes te zijn, zeker in het begin. Ze moeten nog van alles uitvinden, dat is toch hartstikke leuk.
Koop een groter huis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regel 1: De eerste 6 weken hoort een kitten bij de moeder te zijn.
Als je over eerste 6 weken spreekt bij jouw thuis, dan neem ik aan dat je bedoeld de 7de tot de 12de week.
Regel 2: 6 weken houdt een kitten niet tegen om de planten in te klimmen, gordijnen en muren te bespringen enzovoort.

Neem van mij aan (Luna(tic) is nu een aantal weken bij ons, na 6 weken bij haar broertjes en zusjes en moeder), als je aan een kitten begint, weet je meteen wat je moet opruimen voor er een echte baby door je huis gaat kruipen.

Regel 3: Een kitten niet naar buiten doen tot het ingeënt is.

Regel 4: Beperken van de belevingswereld van een kitten is alleen uitstel van 'gekke 10 minuten'.

Regel 5: Wees voorbereid op een kitten. Dat vergt aandacht en tijd.

Als je er geen tijd voor hebt of het maar een beetje ernaast wilt, doe het dan helemaal niet. Als je het niet alleen doet, maak er dan afspraken over om het te verdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb onze kat gelijk in het begin dat hij hier kwam een katteren aangeschaft voor in de tuin. Niet omdat hij niet binnen mag voor mij, hij is de rust zelver hoor, maar om doch veilig buiten te kunnen genieten zonder boze buren en risico's van verkeer. Hij is nu dik een jaar en staat elke ochtend te plagen om naar zijn vertrek te mogen. Kost wel iets, maar nooit spijt van gehad. Mijn vorige kat is weggelopen, en dat wil ik niet nog meemaken, vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, maar je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben ...
Ja dat is zielig.
Een kitten is onder de natuurlijke, normale omstandigheden gewend om de wereld te gaan ontdekken, en dat is niet voor niets.
Als je je kitten overdag in een doos of bench gaat proppen, krijg je later zeker een gefrustreerde kat met alle vervelende gewoontes van dien en dat is dan blijvend.
Juist nu moet je investeren in je kitten.
Als je daar de tijd niet voor hebt, dan had je 'm niet moeten nemen.
Ik weet nu al dat ik hier minnetjes voor ga scoren en legio mensen die gaan zeggen dat zij hun kitten ook in een doosje propten en nu een reuzegezellige kat hebben, maar neem van mij aan: Als je het dier niet kunt opvoeden zoals het dier er recht op heeft, moet je er niet aan beginnen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist geen min, maar een dikke plus! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel!
Maak er maar de eerste 4 maanden van. Een kitten in huis nemen die pas 6 weken oud is, is een kitten met een niet voltooide opvoeding. Deze kitten had nog minimaal een maand bij zijn moeder moeten blijven. Nu hij nog zo jong is heeft het voortdurend aandacht nodig. Echt alleen laten is dan geen optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoort een kitten de aandacht te geven die hij verdient. En als je het daar te druk voor heb. Neem dan een oudere kat in huis die heel de dag slaapt. Of al naar buiten kan. Een kitten hoort niet alleen te zijn. En al sluit je hem op zodat je huis kras en sloop vrij blijft, dat hou je toch niet tegen. Al zou je het willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit had je moeten beslissen voordat je een kitten nam..
Hij heeft veel aandacht&vrijheid nodig , Je kan hem niet de heledag in een doos of kelder stoppen.

Leg anders alle spullen weg in de woonkamer die breekbaar zijn of waar hij in kan hangen.

Over fris gesproken, dit had je tog zelf wel kunnen bedenken dat de kitten nog niet zinderlijk is.

Je zou is meer om de kitten moeten denken inplaats van je zelf , hij maakt ook deel uit van familie ( zo zie ik het dan)

Toegevoegd na 3 minuten:
dit wilt hij liever dan in een doos:

Toegevoegd na 5 minuten:
3min was niks...

of wil je dat dit gebeurt ?:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6 weken binnenhouden is véél te weinig. ze raken gagarandeerd de weg kwijt. verder zijn ze veel eerder vruchtbaar dan je denkt, met 6 maanden kunnen ze al gaan sproeien (kater) of gedekt worden (poes). Kortom: binnenhouden tot ze geholpen zijn (ga maar eens in de asiels kijken als je denkt dat je een nestje wil) maar het liefst idd helemaal binnenhouden. De kat is een faunavervalser, dwz ze horen niet van oorsprong in Nederland thuis en zijn dus een bedreiging van de natuur (jonge vogeltjes).