Wat te doen als je hond chocolade heeft gegeten?

Ons hondje heeft ongeveer 14 melkchocolade eitjes gegeten, wat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

Dierenarts raadplegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen geven te vaak minnetjes terwijl een antwoord juist is. Van mij een + om deze min te compenseren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eej, bedankt, dat is sportief van je. :-) sommige mensen geven vaak lange en ingewikkelde antwoorden, moet ook makkelijker kunnen. Bij een slecht antwoord een - is terecht, maar kort en krachtig en juist is niks mis mee. Bedankt!
In chocolade zit de voor de hond giftige stof "theobromine" en de concentraties van theobromine variëren met de soorten chocolade. Witte chocolade bevat minder theobromine dan melkchocolade, die weer minder bevat dan pure chocolade, en in banketbakkerschocolade zit het meeste.

Bij honden is een dosis van 100-250 mg theobromine per kg lichaamsgewicht al potentieel dodelijk. Voor een hond van 10 kg kan een reep pure chocolade van 100 gr al dodelijk zijn.

Als uw hond chocolade heeft gegeten, is er niet meteen reden tot paniek. Probeer wel de hoeveelheid en de soort chocolade te achterhalen en houd uw hond goed in de gaten. Als uw hond afwijkend gedrag gaat vertonen, is hij óf allergisch voor chocolade óf hij heeft te veel gehad.

Het is raadzaam om hem binnen 2 uur na de inname over te laten geven en langs de dierenarts te gaan.

Kenmerken van een overdosis chocolade:

• verhoogde nervositeit en opwinding;

• trillen;

• hijgen, maar niet gepaard gaan met een hoge hartslag;

• plotselinge aanvallen;

• zeer snelle hartslag (het hart wordt geforceerd om sneller te werken);

• coma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hond, een klein hondje (westie), heeft ooit een heel schaaltje bonbons gegeten. We kwamen er pas later achter, dus we zijn niet naar de dierenarts geweest. We hebben verder ook niets aan haar gemerkt. Ik zou voor de zekerheid toch even de dierenarts bellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de dierenarts gaan. Voor de ene hond levert het geen problemen op terwijl het voor de andere hond dodelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DIERENARTS!