Als er beslag is gelegd op een bankrekening dan heeft dit een 'achtergrond'. Hoe lang de beslaglegging kan duren hangt af van die achtergrond. Dus als je een antwoord wil zal je meer info moeten geven..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot het door de wederpartij of de rechter wordt opgeheven.
Als u het niet eens bent met het beslag dat is gelegd - er kunnen immers fouten worden gemaakt - kunt u het beste naar een advocaat gaan. Deze kan dan nagaan of hij iets aan het gelegde beslag kan doen. Uw advocaat kan bijvoorbeeld een kort geding aanspannen tegen de schuldeiser.

Ook is het mogelijk dat uw schuldeiser een procedure tegen u wil starten en vreest dat uw vermogen is verdwenen als u éénmaal veroordeeld bent. Hij kan dan met toestemming van de President van de rechtbank beslag leggen. Hierover ontvangt u van te voren geen bericht. U kunt een advocaat inschakelen om het beslag weer ongedaan te maken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beslaglegging waar de rechtbank toestemming voor moet geven is de wederpartij gedagvaard. Dit kan namelijk NOOIT buiten de schuldenaar om...
AWM
14 jaar geleden
Ik snap je opmerking niet helemaal. Je kunt zomaar bij iedereen conservatoir beslag laten leggen, je moet hier wel toestemming voor vragen bij de rechtbank, maar deze wordt daar nauwelijks getoetst. Wel moet je binnen twee weken (geloof ik) dagvaarden.
Toen er bij mijn zoon beslag werd gelegd door de deurwaarder zeiden alle instanties toen (paar maanden geleden) dat het maximaal zes weken kon duren.
Bij mijn zoon was beslag gelegd omdat hij weigerde een bekeuring te betalen, ook toen de deurwaarder bleef dreigen.
Uiteindelijk werd er beslag gelegd en nadat ze het geld van de rekening konden afhalen of beslag konden leggen op het bedrag wat er op de dag van de beslaglegging op de rekening stond, kon het beslag meteen worden opgeheven.
Daarvoor moet je wel meteen een brief sturen naar de instanties die daar bij betrokken zijn: bank, giro en beslagleggende instantie.
Sterkte ermee!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt inderdaad af van wie het beslag 'op een rekening' heeft gelegd. Overigens is geen beslag gelegd op een rekening maar op geld dat je aanhoudt bij de bank.

Ook belangrijk is te onderscheiden dat er twee soorten beslag zijn: 'conservatoir' en 'executoriaal'.

Conservatoir beslag wordt gelegd voordat een vonnis in een gerechtelijke procedure is gewezen. Het beslag is dan een soort zekerheid dat er betaald wordt als je veroordeeld wordt een bedrag te betalen.

Executoriaal beslag wordt gelegd nadat een vonnis is gewezen. Het bedrag dat je volgens de rechter moet betalen wordt dan ingehouden.

Een oplossing om conservatoir beslag opgeheven te krijgen is een vervangende zekerheid te stellen. Dit kan bijvoorbeeld een bankgarantie zijn.