Ik zou dolgraag een dagboek bij willen houden !

Ik heb het al meerderen keeren geprobeert, maar telkens leukt het niet. Ik weet ook nooit waar ik moet beginnen ... Moet ik beginnen met vertellen wat er vroeger allemaal is gebeurd ? Of gewoon vandaag beginnen en vertellen wat er vandaag is gebeurt ? Daarnaast leukt het mij ook nooit om elke dag, of om de twee dagen wat te schrijven. Ik ben dol op schrijven, maar op de een of anderen manier, als ik mezelf verplicht voel om te schrijven vind ik het gelijk minder leuk ... Wat moet ik nou doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (7)

Is heel leuk, een dagboek bijhouden.

Je moet er eigenlijk niet bij nadenken wat je wilt schrijven. Gewoon schrijven. Van je af schrijven. Je vreugdes en je verdrietjes.

Geef je dagboek een naam (bijv. Lotte) en doe net alsof je een brief aan je vriendin Lotte schrijft. Vertel wat je gedaan hebt en wat je bezig houdt. Is gelijk een verwerking van feiten en je zet dingen op een rijtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een ipod of iphone hebt kun je de App secret diary instaleren. En anders koop je een mooi dagboek en probeer je er elke dag in te schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de vraag is HOE je er elke dag in kan schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HOE? Gewoon jezelf motiveren
Probeer je vrij te voelen naar je dagboek. Het feit dat je meerdere pogingen hebt gedaan laat zien dat je er grote behoefte aan hebt. Laat het gewoon gebeuren, stel voor jezelf dat het mag zijn... maar dat het niet moet. Ook niet elke dag, al heet het een dagboek. Het is net als een goede vriendin, die er best nog wel is en van je houd ook al heb je haar een dagje niet gezien.
Vertrouw je ziel en zaligheid aan je dagboek toe, er zijn geen grenzen. Schrijf er ook je dromen in. Je zult zien, op heen gegeven moment gaan het 'stromen'.
Veel plezier met schrijven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. hoop dat je uit eigen ervaring spreek? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je wel wille he? Mijn dagboekje lezen... ;)
Laatste tijd alleen een dromenboekje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dromenboekje, oh das ook goed!! haha
nee hoor Bas ik hoef je dagboekje én je dromenboekje niet te lezen :)
bedoelde meer het schrijven van brieven zoals in de vraag een tijdje terug eigenlijk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ben ik al een 'beetje' aan het (voor)schrijven in mijn gedachten, om snel eens een pen op een papier te laten landen. Ze (de gedachten) willen er wel uit, merk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dat is een goed teken, (nu het stapje pen en papier nemen als je er aan toe bent :)
als je eenmaal begint krijg je vast kramp in je vingers, maar als 't op als eenmaal wat op papier staat en voor een groot deel je hoofd uit is, ...oef dat maakt een verschil :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bas, het probleem is opgelost als je pen en papier vergeet en je computer aanzet (je weet hoe dat werkt gezien je aanwezigheid op GV hahahaha), Word of wat dan ook opstart en typen maar!!! Groot voordeel is ook, dat je geen schrijfkramp krijgt!
Serieus: gewoon beginnen! Je zult versteld staan van de resultaten voor jezelf.
Bron: eigen ervaring ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je tip, Wen. Ik ga beide eens uitproberen. Morgenavond begin ik - ja, druk, druk, druk. En af en toe een GVje beantwoorden en een overbodige reactie achterlaten.. :)
Nu supersnottieproestieverkouden (spellingscontrole laat het weer afweten hier) - KUCHERDEKUCH.... jach!! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige van je "overbodige reacties" waren voor mij zeer waardevol Bas!!! Hoop dat je er nog vele plaatst ;-)
Succes morgenavond en sterkte met je gerochel.....waarvoor dank. Heb meteen effe mijn scherm ontdaan van je uitgeworpen bacteriën hahahahaha.
Er moet niks. Als jij vandaag wat schrijft en volgende week weer, dan is het officieel misschien geen DAGboek, maar nou en? Het is toch jouw boek? Jij bent de baas.
Wat wil je opschrijven? Wat je zoal bedenkt, wat je gedurende de dag gedaan hebt, gegeten hebt, wat voor weer het was?
Als je vindt dat er niks gebeurd is om op te schrijven, schrijf je niet.
Of je doet alsof je elke dag een kennis belt en die vertelt wat je die dag gedaan/beleefd/gevoeld hebt, als je wel per se elke dag wilt schrijven.
En bedenk: het zijn dagopnames. Misschien schrijf je vandaag iets waarvan je morgen denkt: tsss, wat stom. Maar ja, zo dacht je er gisteren over. Als je langere tijd iets bijhoudt, zul je ook je eigen groei terug kunnen vinden in je schrijfsels.
En als je eerst wilt beginnen met een soort verhaal over je leven, dan mag dat, maar ook hier geldt: niks moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een dagboek is geen huiswerk opdracht of ander moeten.

schrijf dus als je wat hebt te schrijven, iets geks meegemaakt, een blunder, frustratie, verliefdheid, klote dag, vraag je je iets af?... alles kan in een dagboek en niets is fout! dat is nou juist het mooiste ervan :)

je hoeft niet te beginnen met wat er vroeger is gebeurd, maar als je er vandaag aan denkt zet je het bij je verhaal van die dag.

je kan beginnen met 'woensdag.. -datum-'
dan het eerste woordje 'vandaag.... en dat vertel je alles wat er in je hoofd zit.
gewoon schrijven wat je denkt, je zal zien dat als het eerste blaadje bijna vol is dat het vanaf dat moment steeds makkelijker gaat :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het de ene dag niet wilt doen en de andere dag wel schrijf je gewoon op: gister een keertje overgeslagen maar er was toch niks bijzonders gebeurd.. of gister overgeslagen ik heb toen dit en dat gedaan.

zelf ook een keer gedaan.. en toen voor het eerst.. een heel dagboek vol kunnen krijgen! na een tijdje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het niet lukt een dagboek bij te houden,iets wat absoluut niet verplicht is,en daarbij ook niet nodig,zou je jezelf eens kunnen afvragen waarom je dit zo dolgraag wil.
misschien is een dagboek bijhouden helemaal niks voor jou,misschien moet je een bezigheid zoeken die bij jou past,en daar je hobby van maken.
nu lijkt het erop dat je niet echt weet wat je wil,en heb je enkel het idee dat een dagboek leuk is,de praktijk wijst uit dat zulks bij jou niet het geval is.