Hoe lang blijven vingerafdrukken zichtbaar op voorwerpen?

Ik vroeg me af: Hoe lang blijven vingerafdrukken
zichtbaar ( voor onderzoek) op een plaats delict?
En bestaan de middelen die ze in tv programma
als CSI gebruiken ook in het echt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
22.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een misdrijf aan het voorbereiden?
Kimath
13 jaar geleden
Veel dingen van CSI bestaan in het echt, maar de onderzoeksresultaten krijgen ze veels te snel. In het echt duurt zo'n test bijvoorbeeld een paar dagen ipv 5 minuutjes in de show.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow echt? Dus in principe kan een crimineel in die paar dagen ruimschoots de tijd nemen om te vluchten? En ik maar denken dat alles zo snel ging. Ach CSI
blijft een televisie programma.

Het beste antwoord

Zolang er geen invloeden van buitenaf betrokken zijn, zoals vuil wat op de afdruk komt, of het wordt uitgewist/geveegd, kan een afdruk behoorlijk lang blijven. Het is namelijk een "vetprint". Je huid is altijd vettig, en samen met het profiel op je duim/vingers zorgt dit voor een perfecte afdruk. Ik denk dat een afdruk over de jaren heen het wel volhoudt, maar uiteindelijk zal vervagen.

Het gros van de dingen die je ziet in CSI worden ook in het echt gebruikt, zoals de materialen om vingerprinten zichtbaar mee te maken, een kwast en poeders, tapes, lamp enzv. Het wordt echter niet gebruikt in de setting zoals je het in de serie ziet natuurlijk.

Kijk hier maar eens, onze eigen CSI;

http://www.forensischinstituut.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

totdat invloeden van buitenaf de afdruk vervagen, bijvoorbeeld een laag stof of een doekje etc.