Komt er een einde aan de dominantie van de Westerse Landen en wat laten de Westerse Landen de wereld na?

De Westerse Landen hebben de voorbije eeuwen een belangrijke invloed gehad op de wereld. De laatste tijd wordt echter aangegeven dat de Oosterse landen in opkomst raken, terwijl ook een land als Brazilië rap terrein wint als economische en politieke macht. Twee vragen 1; is dit het eine van het tijdperk van de Westerse landen? 2; Wat zijn de belangrijkste invloeden geweest van de Westerse Landen, wat is hun nalatenschap aan de wereld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.1K

Antwoorden (6)

Ja hoor, in historisch perspectief is China altijd de leider in de wereld geweest. Waren wetenschappelijk het verst en stuurde ook alexpedities de wereld rond voordat wij de VS ontdekten. Eventje zijn Engeland, Nederland en VS de wereld vooruit geweest en na dit kort uitstapje van een paar eeuwtjes komen de chinezen weer boven drijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder Westerse landen is er geen relevantie voor andere landen om te produceren. Dus er zal altijd een balans gezocht moeten worden om zorg te dragen voor de draagkracht van de westerse wereld. Dit is toch het afzetgebied en dat zal niet zo snel verdraaien.

Onze nalatenschap is een immens rijke culturele schat, een redelijk gematuriseerde wetenschap in de breedste zin van het woord. En niet vergeten een beetje kleur die zorgt voor de broodnodige diversiteit in de wereld. En dit is eigenlijk nog maar het tipje van de ijsberg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt een beetje gelijk als je slechts de geschiedenis van de afgelopen paar eeuwen en wellicht de komende 50 jaar bekijkt. Op grotere schaal is 'onze beschaving' pas net komen kijken en hoe dat verder gaat weten we niet. Geen enkele beschaving heeft het eindeloos volgehouden, ook de onze niet.
Sinds de Romeinen hebben landen met 'open' culturen (d.w.z. die vreemde invloeden én mensen toelaten, zoals het Romeinse Rijk, de Nederlanden, Engeland en Amerika) een voorsprong gehad op meer gesloten culturen.
China is hard op weg Amerika en Europa naar de kroon te steken, maar het is niet zo'n open cultuur en als dat niet verandert kan dat weer als rem gaan werken.
We weten het dus nog niet, maar we leven ongetwijfeld in een spannend tijdsgewricht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Ja, de oosterse landen als India en China hebben een enorme groeipotentie en een waardevolle ideologie ten opzichte van het westerse kapitalisme, waar geld boven alles staat.
2. De belangrijkste invloed is de globalisering. De nalatenschap is dat geld niet gelukkig maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk en eerder dan jij denkt...

1) Alles wat een begin heeft, heeft een einde...
2) Kijk om je heen, de troep en de ellende die het gemaakt heeft...

What to say more?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al vlak na de dekolonizatie van de Aziatische landen schreef de Nederlandse historicus Jan Romein het boek 'De Eeuw van Azië', waarin hij stelde dat Azië eigenlijk een enorm veel groter economisch potentieel had dan het westen, en met het einde van de koloniale tijd dit potentieel ook zou worden gerealiseerd. Hij bedoelde met 'De Eeuw van Azie' de twintigste eeuw.

Zo'n vaart is het nog niet gelopen, en de toekomst voorspellen is moeilijk, maar heft heeft er toch alle schijn van dat met name China politiek en economisch een speler wordt die zich kan meten met de westerse grote mogendheden. Hoewel het westen zeker niet van de ene op de andere dag insignificant zal worden, lijken de tijden dat een of meerdere westerse landen (eerst Engeland, toen Amerika) de wereld domineren inderdaad te gaan eindigen.

De erfenis van ca. 200 jaar Europees-Amerikaanse hegemonie is enorm, en je kunt er boeken over volschrijven. Maar een paar voorbeelden:
1. De Industriele Revolutie en mechanisering. Deze stelde het westen in staat om uberhaupt zo dominant te worden, en heeft zich verspreid over de vroegere 'gedomineerden.'
2. De meeste landen ter wereld hebben nu een regerings - en rechtssysteem dat uiteindelijk teruggaat op een Europese traditie.
3. Engels als wereldtaal
4. Flink wat opgekropte woede onder de voormalig gekolonizeerden.
5. De grenzen van ontzettend veel Aziatische, Amerikaanse en Afrikaanse landen zijn een erfenis van het Europese kolonialisme.

Nou ja de lijst gaat verder en verder en verder.

Zie ook de volgende documentaire over het onderwerp.