Wie praat wel eens tegen zich zelf? (Wel eerlijk zijn)..

Het is niet zo zeer zware discussies tegen je zelf voeren, maar laat ik zeggen hard op denken..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (25)

Ik doe dat heel vaak als ik bezig ben complexe problemen op te lossen. Laatst vroeg iemand: "Doe je dat altijd?" Toen pas viel het me op ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IK b.v zeg ik zo en nu gaan we fijn aan de schoonmaak,
En dan is er koffie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor dat doe ik geregeld...
vooral als ik ontdek dat ik zojuist iets stoms heb gedaan...
dan zeg ik: dat was niet bijzonder slim hè, -----? en op die ----- zeg ik dan mijn achternaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste reactie op deze vraag was, hardop zeggen "Wel eens?". M'n collega's worden er soms gek van dat ze niet weten of ik hen nu aanspreek, of weer eens hardop aan het denken ben.

M'n buurvrouw op kantoor heeft hetzelfde, dus lijkt het van een afstandje vaak alsof we de hele tijd met elkaar in gesprek zijn, dan oogt het "normaler", in elk geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, want het uitspreken van een gedachte helpt me die gedachte verder te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik op internet poker zeg ik hardop welke mogelijkheden er allemaal zijn maar dat is puur voor de concentratie niet dat ik mezelf vragen ofzo stel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heel vaak eigenlijk.
Vooral als ik 's avonds in bed lig en niet kan slapen. Soms als ik ergens over twijfel dan denk ik wel eens hardop. Maar hard op is bij mij nooit meer dan fluisteren, of enkel mijn lippen bewegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik iets stoms doe, dan zeg ik tegen mezelf: "Nou, ... , Lekker Bijdehand, sukkel! Hardop, haha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, hele gesprekken. Ik zeg altijd tegen mezelf wat 'we' gaan doen (en nee, ik heb geen meerdere persoonlijkheden :))

Of ik corrigeer mezelf, spreek mezelf toe, zeg hardop dat ik stom bezig ben en noem daarbij mijn eigennaam. Ik kan ook erg lachen om- en met mezelf. Als ik me moet concentreren op iets of meerdere dingen moet onthouden, helpt het me enorm om het hardop tegen mezelf te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms gebruik ik ook de we vorm...
Ik praat wel eens tegen, in en met mezelf bij dingen waar ik dan weer zo nodig een analytisch gedefinieerde interpretatie van wil hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk doe ik dat de hele dag wel!
Meestal binnensmonds natuurlijk, maar als ik alleen ben....mijn kat is getuige!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voornamelijk wanneer ik gefrustreerd word, vaak dan in de zin van "g*dverdeg*dver." Eigenlijk alleen schelden dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vaak.. als ik geconcentreeerd aan het werk ben maar ook vooral als ik boos ben..
En in de auto over andere weggebruikers.. of tijdens een film.. En nog erger: als ik alleen voetbal zit te kijken... je moet me dan eens horen!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha ja, heel vaak. Vooral om mij zelf op te peppen als ik huiswerk maak of een apparaat probeer te repareren. 'Kom op, nu dat schoefje er uit halen dan dat kabeltje eruit, even voorzichtig etc.' En als er dan iets mis gaat scheld ik weer op mijzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens het sporten, vooral als het slecht gaat.

"nu jij, gvd"
"JEZUS hoe kon je die missen"

dat soort dingetjes, je kent het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vaak zelfs!!! En dat is dan omdat ik als ik tegen mezelf praat de dingen minder snel vergeet. Bv; oh, ff dit of dat pakken, anders vergeet ik het echt! En ik ben nog niet eens zo oud... :-(
Ik denk dat iedereen het wel eens doet, bewust of onbewust, ik doe het bewust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat doe ik ook wel eens,maar zolang je je eigen niet tegen spreekt kan het geen kwaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuulk, beste gesprekken die ik voer zijn met mezelf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, gisteren nog. De schilder was er en heeft
o.a. de drempels gedaan, bij het naar binnenstappen
zei ik tegen mezelf: 'er over heen!' puur voor de lol omdat ik er de dag tevoren op was gaan staan toen het net geverfd was.... oeps...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik praat niet zo vaak tegen mezelf, maar ik moet bekennen dat mijn partner en ik beiden, als wij thuis komen in een leeg huis, zeggen: "Hallo huis".
Dat is er gewoon ingeslopen. Gek hè.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik praat vaak tegen mezelf ( in mezelf) ook om een gesprek voor te bereiden, dan weet ik al vast wat ik zal/moet zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef af en toe wel eens een opmerking tegen mezelf. 'Wat ben je toch dom, hoe kon je dat nou vergeten?' of 'Eigenlijk zie ik er nu best leuk uit' (maar die zeg ik dan alleen als er niemand anders is, want het is zo raar). Als ik een presentatie ofzo moet voorbereiden of ik moet me concentreren, praat ik ook tegen mezelf, zo van 'En dan doe je dat, en niet vergeten recht op te staan.' Dat soort dingetjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik praat wel eens tegen mezelf, maar dan niet altijd hardop. Dat kun je ook in gedachten doen.
Ja, in de auto praat ik regelmatig hardop, maar dan niet tegen mezelf, maar tegen medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jha, ik praat regelmatig tegen/met mezelf. in de winkel bv loop ik ook vaak te praten: waar staat dat ook al weer, of,sja wat zullen we nu weer eten, tjo-nge dit is wel erug duur. Of ik (probeer) mezelf op te peppen als ik nergens geen zin in heb: JAh.. komop muts, ga eens iets nuttigs doen. Dit soort dingen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat doe ik nooit.
Hmm... Waar heb ik m'n sleutels ook al weer gelaten...