Waarom willen mensen zo graag een condoleanceregister tekenen?

Waarom willen mensen het condoleanceregister tekenen van iemand die ze niet persoonlijk kenden, en die aan de andere kant van de wereld woonde?

Waarom willen mensen zo gretig laten horen dat ze het ook allemaal heel erg en jammer en verdrietig vinden?

Als het al mogelijk is om zoveel emotie te voelen bij een wildvreemde, waarom kunnen mensen dat niet onder elkaar en in stilte verwerken, maar moet het van de daken geschreeuwd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ik begrijp daar ook niets van, dus ik ben heel benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, goeie vraag!
En waarom halen ze al die cd's uit het stof als je dood bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg het me ook af. Je was me voor met vragen, dus GV+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
had ook mijn vraag kunnen wezen +1
en dan die run in de winkels ineens op MJ cd's, jaartje wachten dan hebben ze mooie verzamel-cd voor weinig (Koot & Bie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag... het is mij ook een raadsel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, of een lekker goedkoop verzamelcd'tje: Alle dertien dood!

Antwoorden (4)

Ik heb die behoefte helemaal niet. Ik condoleer alleen als ik iemand gekend heb en er een band mee heb gehad. En dan niet door het tekenen van een register, maar door het sturen van een brief.
Of is dit meer een reactie dan een antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad geen antwoord op mijn vraag, maar evengoed interessant om te lezen.
Sommige mensen zijn nou eenmaal meer mens dan andere mensen. Niet iedereen is gelijk, niet iedere dode is hetzelfde. Van een talent van wereldformaat die alle lagen, rassen, standen van de bevolking van de wereld aanspreekt gaat een enorme kracht uit. Onze fijnste momenten van de eerste kus tot het mooiste moment van je leven is gedeeld met deze artiest die voor de achtergrondmuziek zorgde. Daarmee verlies je iemand die je hoog hebt zitten maar ook iemand die voor de progressie van de mensheid heel veel heeft betekent. Dus daarmee is het voor ons allemaal een groot verlies. Want helaas we zijn niet allemaal weggelegd om zoveel betekenis te hebben in dit leven. En bij het sterven van iemand als Michael voel je dat maar al te goed. Nu zijn wij natuurlijk allemaal totaal nuchtere Nederlanders die iedereen als gelijke zien, maar goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt je fijnste momenten 'gedeeld' met deze artiest?!
Delen is iets dat van twee kanten komt, het is wederzijds.
In dit geval heb je alleen maar naar diens muziek geluisterd. De persoon die dat cd'tje heeft ingezongen heeft geen flauw idee wie jij bent, en intereseert hem w.s. ook geen zak, zolang jij z'n cd'tjes maar koopt.
met het tekenen van een condoleance register laat je zien: die persoon was belangrijk voor mij...

misschien is het wel zo dat mensen, die zich verbonden voelen met een beroemdheid, in ieder geval van hun kant het contact willen bevestigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan bijvoorbeeld voor de nabestaanden heel veel betekenen om te lezen dat de overledene heel veel voor andere mensen heeft betekend. Zoals altijd zijn alle gebruiken na iemands dood van betekenis voor de nabestaanden, de dode maakt het immers niet meer mee.

Bij het overlijden van bijvoorbeeld een bekende artiest kan naast bovenstaande ook nog meespelen dat de fans niet direct de familie kunnen condoleren. Deze kennen zij immers niet. Ze willen toch blijk geven van hun dank voor alle mooie nummers van die artiest en van hun fanzijn. Dit doen ze door een condoleanceregister te tekenen.

In stilte deze emotie verwerken kan heel waardevol zijn, maar niemand om je heen merkt wat je band met de overledene was. Het op papier zetten (of tegenwoordig op een website) zorgt voor interactie en het feit dat ergens is vastgelegd wat diegene voor anderen heeft betekend.