Wanneer ben je (wat versta je onder) hoffelijk?

Achtergrond van deze vraag: onder parlementariërs in de Tweede Kamer wordt een z.g. 'hoffelijkheidstrofee' ('n oude koffiepot) uitgereikt. Schijnt nodig te zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Hoffelijk ben je als je eerder en meer aan de ander denkt dan aan jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wanneer je geen gebruik maakt van de aanspreektitel: "Flapdrol" om je collega's aan te spreken en wanneer je geen gebruik maakt van de diagnose "Knettergek" (hoe treffend beide benamingen/bewoordingen ook kunnen zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon niet schelden en ook geen andere beledigingen rondslingeren. Dan ben je hoffelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om hoffelijk te zijn, moet je denk iets meer doen dan dat: houd voor iemand de deur open en dergelijke.
Hoffelijk, hoofs, gentlemanslijk zijn alle woorden die te maken hebben met een zekere opvoeding uit de burgerij. Hoffelijk is prachtig zolang men niet overdrijft en er geen etiquette van maakt. Hoffelijk is een elegante omgangsvorm met elkaar: niet meer niet minder. Zowel in taal als in gedrag.

Toegevoegd op 26-06-2009 14:07:25
De tekening beperkt zich tot één klein element : de etiquette en dat is mager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja idd die dame is mager!
Hoffelijk :
De kleine, vriendelijke en attente dingetjes die je spontaan en stilzwijgend doet om iemand ander's leven wat gemakkelijker of plezieriger te maken, waaruit tevens blijkt dat je met open ogen voor de mensen om je heen door de wereld wandelt, en iedereen werkelijk waarneemt als individu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder ander dus de deur openhouden voor een ander ( man of vrouw mag niks uitmaken).
Je gedragen op de weg.. bijv tijdig iemand tussenlaten als het nodig is..
Elkaar aankijken als je in gesprek bent..en uit laten praten..
Nooit de telefoon neerleggen omdat je boos bent..
Wachten met beginnen aan je maaltijd tot iedereen aan tafel daar ook klaar voor is..
Als man zijnde voor een vrouw de trap op en af gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoffelijkheid wil zo veel zeggen als wellevendheid, beleefdheid, Niet zo streng volgens 'de regeltjes' als etiquette, een wat ouderwets woord dat misschien niet geheel ten onechte een wat tuttige bijsmaak heeft gekregen.
Hoffelijk zijn betekent dat je in de dagelijkse omgang met mensen laat zien dat je rekening met elkaar houdt, op je taalgebruik en houding let, je smaakvol of althans decent weet te kleden, attent en hulpvaardig bent, kortom, alles uit de kast haalt wat je kunt om de communicatie zo soepel en vriendelijk te laten verlopen. Ik vind het beslist geen slechte eigenschap.

Toegevoegd op 26-06-2009 14:51:18
Van je mobieltje afblijven in gezelschap lijkt me hoffelijkheidsregel nummer één. Daar is voor veel mensen, mannen én vrouwen, al veel mee gewonnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dekens niet over je vriendin dr hoofd gooien als je net een scheet hebt gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel triest daar een trofee voor bedacht moet worden, want het zou gewoon vanzelfsprekend moeten zijn dat je je keurig en correct naar elkaar gedraagt!