Hoe ontstaat de wind?

Je voelt een wind maar je ziet niemand of niets voor je bewegen.Die wind komt gewoon uit de lucht voor je.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Warme lucht is lichter dan koude lucht. Vochtige lucht is lichter dan droge lucht. Wanneer lucht dus wordt verwarmd of vocht opneemt, dan wordt deze lichter en stijgt op. De vrijgekomen plaats wordt dan weer ingenomen door een gelijke hoeveelheid koude, droge lucht die zwaarder is. De beweging van de zwaardere luchtmassa die de plaats inneemt van lichtere, is de wind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt hoge en lage drukgebieden. Hoge drukgebieden willen altijd naar lage drukgebieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit wordt veroorzaakt door ingeslikte lucht en koolzuur, en een mengsel van gassen dat door bacteriën en gisten in de darmen van zoogdieren wordt gemaakt. Het gas wordt via de anus afgegeven aan de lucht. Dat maakt een karakteristiek geluid. Het gas heeft meestal een reuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt dé wind, en één wind.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
één wind kan op sommige momenten ook wel eens dé wind zijn ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaa, leuk..!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strikt genomen is hij niet fout, dan zou alleen de vraagstelling wat ongelukkig zijn. Puntje voor de originele invalshoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar altijd dat gasmasker!
Lucht zie je niet, maar is er wel en heeft wel degelijk massa ;sterker nog, de lucht drukt op aarde gemiddeld met een kilo per vierkante centimeter op je. Hoe sterk lucht echt is merk je pas als je een vacuüm hebt gecreëerd ; heb je behoorlijke kracht voor nodig om de drukkende lucht weg te krijgen.

Die luchtmassa wordt lichter als hij warm en zwaarder als hij koud is (denk aan een luchtballon). Wanneer de warme lucht opstijgt, komt er dus minder lucht op die plaats. En omdat het één groot open vat is, die lucht, wil het die liefst evenredig verdelen. Die leemte wordt dus weer opgevuld door koudere lucht van een einde verderop. En die stroming voelen we als wind.