Gat in mijn hand!

Ik heb een ON-GE-LOOFELIJKE gat in mijn hand! Ik heb in 3 maanden tijd 100enden euro's uitgegeven aan allemaal kleine dingen, daarmee bedoel ikndat ik niet iets groots heb gekocht zoals een laptop, hebben jullie nog tips over hoe ik minder kan uitgeven en hoe ik het snelst geld kan verdienen? Ik ben 15 jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.7K
Kimath
13 jaar geleden
Alle inkomsten en uitgaven noteren in excel, echt ALLES. Zo zie je snel waar je geld heen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wanneer noemen ze dat gat in je hand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow, op die fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik schrok me dood ik dacht dat er een echt gat in je hand zat wilde gelijk zeten NAAR DE DOKTER DAT JE HET NOG VRAAGT !, hahahaa

Antwoorden (14)

Een gat in je hand is iets dat mensen meestal hebben omdat ze niet een echt doel in hun leven hebben of omdat ze gefrustreerd zijn omdat ze het niet zo snel bereiken en dan ga je leuke dingetjes kopen om het gemis op te vullen.
Zet op een rijtje wat je echt wil en werk daar aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke maand 1/3 van je 'kapitaal' op een spaarrekening zetten en daar dan van afblijven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt alsof je veel doet blowen... Dus minderen is dan een optie ;) Maar goed, beetje wilskracht tonen en sparen voor bv je rijbewijs en/of eerste auto die kost zoveel als je wil dus hoe beter je spaart hoe degelijker je auto zal zijn... Maar zo'n 3000 euro ben je al rap kwijt eraan dacht ik zo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk hoor als je eenmaal in een patroon zit van veel geld uitgeven, maar gelukkig merk je zelf dat dit zo niet door kan gaan.
Over een paar maanden is het zomer en komt de vakantie eraan. Is dat niet een goede reden om nu geen (weinig) geld uit te geven en het te sparen om lekker op vakantie te gaan? Misschien kun je alvast plannen maken met een stel vrienden (of een vriendin), dan heb je echt iets om naar uit te kijken. btw: vakantie vieren kost veel geld, dus je hebt echt de komende maanden nodig om het geld opzij te zetten. Je kan ook in de weekends gaan werken als bv serveerster of keukenhulp in de horeca. Op die manier spaar je extra geld én je hebt weinig tijd om je extra geld uit te geven! Succes hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent 15 dus ik neem aan dat je nog thuis woont. Ik zal het er eens met je ouders over hebben en of zij je willen hebben. Een plan maken. Wat wil je in de toekomst wat kost het hoeveel moet ik sparen enz enz. Je ouders willen je daarin vast wel helpen. Als je ze de situatie uitlegt en hun verteld wat je ons hebt verteld moet dat wel goed komen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bereken wat je per maand te besteden hebt, en deel dat door 4,3: dan weet je wat je per week te besteden hebt.
Meer dan dat kun je niet uitgeven, en als je duurdere dingen wilt kopen, moet je er eerst voor sparen.
Dit zul je nu moeten leren, anders kom je later in grote problemen. En de enige die jouw probleem op kan lossen, is: jijzelf!
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je een internetbankieren? dan moet je gewoon aan het begin van de maand kijken hoeveel geld je uit wilt geven en de rest op een spaar rekening zetten. Als je serieuze uitgaven wilt doen, kan je het er dan gewoon afhalen.

Ik ben 18 en doe dit nog steeds, het helpt heel goed bij mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
handig! +
Al die tips zijn handig, maar vraag je zelf ook voor elk ding wat je koopt af of je het wel echt nodig heb, niet omdat je het leuk vind maar of je het nodig heb. Scheelt ook weer wat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en folders minimaal een paar dagen laten liggen, en nooit direct naar de winkel rennen: een paar dagen later zie je soms ineens haarscherp dat je product X helemaal niet nodig hebt, en dan heb je ineens het gevoel dat je enorm gespaard hebt ;-)
Als je er van af wil kun je ook je bankpas een tijdje inleveren bij je ouders en vragen of ze je weer op rantsoen kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een schrift. En schrijf ALLES wat je koopt daar in.
Kun je per week , met je ouder(s), bekijken waar je geld gebleven is. Zo kun je ook beoordelen waar je het meeste geld aan uitgeeft. Kijk dan of je dat allemaal zo nodig werkelijk nodig hebt.

Stel, je hebt 10 euro zakgeld in de week. Begin met 4 euro op je rekeninog te zetten en blijf daar van af. Dat is je spaargeld. Van die andere zes kun je kadootjes kopen of zelf besteden: leuk tijdschrift, hebbedingetje. Hou je wat over van die 6 euro, zet het op je rekening.
Wil je wat kopen en heb je daarvoor nog niet het geld, helaas.

Zo leer je dat je niet direct ALLES kun kopen. Er moeten wensen blijven. Doelen om voor te sparen.

Je bent nu 15 en je hebt een onverantwoord bestedingspatroon. Gelukkig wil je er iets aan doen, want anders kom je enorm in de problemen.
De Gemeente organiseert jaarlijks een paar keer een cursus over omgaan met geld. Meld je aan!

Kijk thuis wat je niet meer nodig hebt en probeer dat te verkopen op een markt. Of op de vrijmarkt met Koninginnedag. Brengt nog wel wat op. Ruim je kamer op. En als je dingen wilt kopen, slaap er eerst een nachtje over.

En vooral...leer blij te zijn met de spulletjes die je hebt. En niet met de spullen die je nog niet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leer jezelf aan om, voordat je iets koopt, je (hardop) af te vragen: "heb ik dit wel nodig?" en laat je niet meeslepen door reclames, of modeverschijnselen of "je hoort er pas bij als je dit of dat hebt". Al die kleine bedragen bij elkaar zouden ook nog wel eens genoeg kunnen zijn om wel iets groots te kopen, iets dat je graag wilt hebben en waar je langer wat aan hebt, maar dan zul je moeten sparen, en de discipline moeten hebben het niet impulsief aan kleine dingen te besteden. Geld verdienen kun je natuurlijk door te gaan werken, een krantenwijk, een bijbaan(tje), een parttime baan, met als bijkomend voordeel dat je de tijd die je werkt niet kunt besteden aan het uitgeven van geld. Snel geld verdienen doe je denk ik alleen maar als je bereidt bent enorme financiele risico's te nemen zonder de garantie dat het je lukt. Meestal lees je alleen de succesverhalen, niet de mislukkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nog jong. probeer er nu wat aan te doen. en beloon jezelf als je een bepaald bedrag per week hebt gespaard. ik weet er alles van als je in de schulden zit, en geld maakt iet gelukkig maar van serieuze schulden krijg je echt slapeloze nachten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nibud kan je hier ongelovelijk goed bij helpen. Ze geven je tips en advies, hebben kasboekjes die je via het net kunt downloaden enzv. succes ermee!!

http://www.nibud.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
elke maand bijv. 1 derde van je geld op een rekening zetten, en dat dan niet eraf halen. zodat je daar sowieso niets van kan kopen. En goed nadenken voordat je iets koopt. -heb ik dit echt nodig? -is dit geld het echt waard?
en dan pas als je het zeker weet, het kopen.