spreken mensen die gebarentaal spreken in andere landen ook met een ander dialect?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Nee in alle landen zijn de meeste basisdingen hetzelfde.
Gebarentalen en gesproken talen

Je hebt wel verschillende soorten. Kijk daarvoor even op de bron die ik er heb bijgegeven.

Toegevoegd na 50 seconden:
Hierboven enkele van de 121 bekende gebarentalen van dovengemeenschappen[1]. Hoewel gebarentalen net zoals gesproken talen per land (kunnen) verschillen, lijken de overeenkomsten tussen de diverse nationale gebarentalen veel groter dan tussen de overeenkomstige gesproken talen. Hierbij moet opgemerkt worden dat vergelijkend gebarentaalonderzoek nog niet sterk ontwikkeld is.
[bewerken]Gebarentaal niet makkelijk of universeel
Een klein aantal gebaren wordt door horenden en doven en in verschillende landen gebruikt. Bijvoorbeeld de duim omhoog of een cirkeltje gevormd door duim en wijsvinger voor 'goed'. Veel gebaren uit gebarentaal zijn "gemotiveerd", dat wil zeggen dat hun vorm gerelateerd is aan de vorm van een object of de actie in de werkelijke wereld die zij benoemen. Enkele voorbeelden van "gemotiveerde" gebaren uit de Nederlandse gebarentaal:
Het gebaar voor "auto": twee handen houden een (denkbeeldig) stuur vast en bewegen dat;
Het gebaar voor "jagen": de handen houden een (denkbeeldig) geweer vast;
Het gebaar voor "Parijs": beide handen, met uitgestoken wijs- en middelvinger, maken een omhooggaande beweging, eindigend met de vingertoppen in contact. Hiermee wordt de vorm van de Eiffeltoren weergegeven.