Waarom lijkt het alsof een plafondventilator iets terugdraait als hij stopt?

Ik heb een plafondventilator boven mijn bed. Als ik op bed lig en naar de ventilator blijf kijken als ik hem uitzet dan is het op het moment dat hij stopt met draaien net alsof hij een klein stukje terug draait.
Het is puur bedrog maar het is zo realistisch heel vreemd. Probeer maar eens als je zo'n ding hebt. Uitzetten en er naar blijven kijken tot hij stopt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

Misschien zit er een rem op je ventilator, en die stop iets te laat met tegenwerken waardoor hij de andere kant op draait.

Dan moet het remmen wel met de motor gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is optisch bedrog, net als wielen van een auto die soms de andere kant op lijken te draaien dat een auto rijdt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ogen anticiperen de beweging... Dus als het stilstaat moeten de ogen zich aanpassen en de anticipatie afleren, zodoende ontstaat dit rare visuele effect...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nog toe de meest logische verklaring van de 4 gegeven reacties. +1
Dat komt omdat je ogen/hersenen niet genoeg beeldjes per seconde van 'de werkelijkheid' kunnen verwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt mij niet. De ventilator draait net voordat hij stilstaat met een snelheid van10 cm/sec ofzo.... Dat kan je oog echt wel bijhouden.