Klopt een aanname vaak? (voor jouw gevoel)

Soms ben je in een situatie dat je iets ''aanneemt''. net nog: Ik kom zoals gewoonlijk na mn werk thuis en zie de fiets van mijn buurvrouw staan(kinderstoeltjes erop de hele rambam), naast haar fiets ligt een afgekloven krentenbol, haar kennende, (en haar kinderen) had ze deze gegeven aan 1 van haar kinderen, en had deze er geen zin in en ging (zoals gewoonlijk )lopen krijsen en bleren dat ie geen toch geen krentenbol wilde, vervolgens gooit dat kind die krentenbol op straat naast haar fiets, en ze lopen beiden weg bij de fiets...ik NEEM DUS AAN dat het een krentenbol van haar kind is, maja, ik kan dat niet zeker weten want ik was er niet bij maar die krentenbol ligt naast haar fiets en ik ken haar (en dr kinderen) het is een aanname maar diep van binnen weet ik dat ik gelijk heb maar kan niet hardmaken..kloppen jouw aannamens volgens jou vaak? en heb je ook voorbeelden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ongelooflijk dat jij wat over mijn nederlands durft te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik dit verhaal verkopen aan Brigitte Kaandorp :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/doe-invloed-derde.14572
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh, touché? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scherp idd hahahahaha w8 ik zoek link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=RgWbxE8zdC4&feature=related
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ bailey. hahahaha val je daarover??? Ik zeg toch niets raars....een correctie..thats all, had je ook tegen mij kunnen doen..maar dat maakt niet uit..bij mij zitten er inmidddels 2 flessen AH rose in (giebel avond met de meiden) maar je had het zeg maar ook anders kunnen brengen ..maar maakt niet uit..gelukkig ben ik het niet zelf die die opmerking heeft geplaatst maar naatje (Nathalie) zit hier nu naast me op de bank en is zich van geen kwaad bewust ;-) @ toet: ik weet pcies(daarmee bedoel ik natuurlijk PRECIES) op welke scene je doelt ..die is idd erg leuk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ fireeyedboy: nee hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? een stranger op haar account
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik ben geen stanger ken haar al 12 jaar..maakt niet uit..ik heb toestemming ;-)

Antwoorden (6)

Bij mij kloppen die heel vaak, en zal een ander het voor me bevestigen...

Als ik hier antwoord heb ik zulke aannames en die kloppen bijna altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, heel vaak. In eerste instatie hou ik wel een slag om de arm, maar later blijkt gewoon, dat wat ik dacht klopte.
Het is anderzijds belangrijk als getuige van iets, niet vanuit je aannames te getuigen. Dan moet je echt met je neus bovenop hebben gestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het niet hard kan maken dat krentebol verhaal, door het bijvoorbeeld gewoon te vragen aan je buurvrouw kan je niet weten of het klopt.
Misschien zijn je buren wel antikrentebol, en is ie daar gekomen doordat ie uit een passerende auto is gegooid.

Aannames moet je ook nooit doen volgens het boek The Four Agreements van Don Miguel Ruiz.

Een van die agreements is "Don't make assumptions"
Dat levert vaak problemen op, doordat je je dingen voorstelt over situaties die een eigen leven kunnen gaan leiden in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist , don't jump to conclusions
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ik concludeer nu even, dat er 2 flessen rosé bij de vraag aan tepas zijn gekomen haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Misschien zijn je buren wel antikrentebol, en is ie daar gekomen doordat ie uit een passerende auto is gegooid.''...JUIST daarom mijn vraag ook......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn mening is dat het nooit precies klopt. Het zit altijd anders dan je dacht. Misschien ging dat kind wel krijsen omdat ie z'n krentebol had laten vallen en hij mocht em niet weer oprapen omdat ie op de grond heeft gelegen. Kan van alles zijn.
Datzelfde heb ik ook eens meegemaakt.
Alleen was het geen fiets, maar een brommer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een krentenbol naast de brommer van je buurvrouw..mmm ook apart idd ;-)
Het leven is geen spannend detective-verhaal waarin niets is zoals het lijkt, en bij dergelijke trivialiteiten is het verband vaak zo snel gelegd, en zo voor de hand liggend, dat je in die gevallen regelmatig wel zekerheid zult hebben al heb je geen bewijs.
Maar het gemak waarmee we verbanden leggen kan ook een valkuil zijn, waar je in minder triviale gevallen wel alert op moet zijn. Mééstal is het precies wat je denkt of hoe het er uitziet, maar het kán natuurlijk anders in elkaar steken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aannames zijn gebaseerd op datgene wat je aan kennis hebt van je omgeving en de mensen om je heen. Ook een beetje intuitie. Maar dat kan helaas tot ontzettende verkeerde conclusies leiden.
Als bij politie-onderzoek zou worden uit gegaan van aannames zou er veel fout gaan.
Je kunt een soort van ervaring opbouwen bij het aannemen van iets, maar dan nog blijft er een risico.
Toch kunnen aannames ook lijden tot het oplossen van een probleem juist door de kennis die je hebt van bepaalde zaken, maar soms moet je toch echt onderzoeken of je aanname klopt voordat het verkeerd uitpakt.
Ik kwam bij de deur van mijn schoonmoeder en belde aan. Ze was altijd thuis op dat tijdstip, maar soms ging ze naar beneden om andere bewoners te ontmoeten(ze woonde in serviceflat). Mijn man nam aan dat ze beneden was, want zo zei hij dat was altijd zo op dit tijdstip en we liepen weg.
Iets zei mij dat ze nooit precies rond vier uur weg zou gaan omdat ze wist dat sommige van kleinkinderen zouden kunnen komen.
Teruggelopen en weer gekeken, ik zag in de hal haar jas hangen, toch deed ze niet open. We namen aan dat ze toch weg was, maar waarom was de jas er toch.
Uiteindelijk bleek onzer beider aannames botsten en wat bleek na het door onszelf openen van de deur: ze had een hersenbloeding gekregen en lag op de grond, ernstig ziek.
Je aannames kunnen perfect kloppen, maar je kunt er ook totaal naast zitten......