Waarvoor duurt SNOOZE op een wekker altijd 9 minuten ?

Waarvoor altijd 9 minuten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Bij de meeste wekkers kan je dat gewoon instellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij duurt niet altijd 9 minuten. Dit kun je zelf instellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel vroeger had je alleen analoge wekkers die kon je opwinden en een alarmtijd instellen. het alarm kon je afzetten door de bellen te blokkeren met een schuifje, en meer soorten wekkers waren er niet.
als je nog een kwartiertje wou blijven liggen dan moest je de wekker nog een keer zetten met de hand, of je had een tweede wekker nodig die je de avond ervoor al ingesteld had.

op een gegeven moment kwamen mensen op het idee om digitale wekkers te maken. dit ging nog steeds met allemaal radartjes dus niet echt een wonder van techniek.

maar waar de wekkerbezitter tijdenlang van droomde kon nu werkelijkheid gemaakt worden. want het was nu mogelijk om het alarm met 1 druk op de knop uit te zetten, en dan op een later tijdstip nog een keer af te gaan.

dat 'latere tijdstip' was wel een beetje aan limieten verbonden, qua ontwerp. zo was het heel makkelijk om het alarm 1 uur later weer te laten gaan (is tenslotte maar 1 cijfertje verschil), maar 15 minuten later was heel erg moeilijk en duur.
Dus wat deden ze, ze maakten het zo dat bij snooze alleen naar het laatste cijfer gekeken werd en die dan weer 1 cijfer verchil met de huidige tijd. dat was makkelijk te maken en dat ligt het dichtst bij het aangename wakkerword kwartiertje (1 minuut kan ook natuurlijk maar toen kenden ze het woord stress nog niet eens, dus dat moesten ze eerst uitvinden)
dus toen werd het 9 minuten.

de nieuwere wekkers die ze gingen maken werden geavanceerder en konden op een gegeven moment wel 15 minuten snoozen. echter, heel veel mensen waren nu nog op die 9 minuten ingesteld en opeens kwam iedereen 6 minuten te laat op z'n werk.. dus toen gingen ze weer snel wekkers met 9 minuten snooze maken.
nee, geintje natuurlijk, maar mensen waren het vanaf toen nou eenmaal gewend en dat is tijdenlang zo min of meer een ongeschreven standaard gebleven.

tegenwoordig zijn er genoeg wekkers te koop die zich daar niet meer aan houden of die je in kan stellen op je eigen stressnivo, dus die precies 9 minuten snooze raakt uit de tijd en het zegt over 10 jaar niemand meer wat.