Waarom als ik heb schoongemaakt is na half uurtje alles weer stoffig. Waar kan het aanliggen? Help

Veel stof na schoonmaken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
8.8K

Het beste antwoord

Als je het schoonmaken juist gedaan hebt, en het verwijderde stof daadwerkelijk de vertrekken hebt uitgewerkt middels afstoffen, afnemen met sop of stofzuigen dan wordt er mogelijk ergens stof geproduceerd.

Denk aan je trui, wollen truien zijn echte stof verzamelaars. Even uitslaan (in je handen) buiten voor het schoonmaken.
Of kleden en dekens die worden bewogen in de vertrekken.
De volgorde van stofvrij maken is dan ook van belang, want het duurt een tijdje voordat alle in de lucht zwevende deeltjes bezonken zijn.

Luchten is altijd gunstig. Je brengt daarmee ook negatief geladen ionen in de vertrekken waardoor stof niet zo lang in de lucht blijft dwarrelen (achtergrondinfo: stof = positief geladen, wordt geneutraliseerd en bezinkt.)
Je kunt een luchtfilter met ionisator overwegen.

Je stofzuiger kan mogelijk niet helemaal goed werken (kapotte zak? filters reinigen/vervangen?).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tsssss. zo¨n antwoord en dan geen plus?
daar ga ik wat aan doen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je + :)

Andere antwoorden (8)

Eerst stofzuigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee joh, eerst stoffen en alles wat dan op de grond valt gelijk wegzuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA,
nog even en je gaat vertellen dat je eerst de wc moet dweilen en dan pas de keukenvloer lastig hoor, logisch denken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eucalypje, niet zo onaardig! Het is immers een iPhone-antwoord....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Des te meer reden om onaardig te zijn, toch?
Als je met een droge doek afstoft of met een droge stoffer werkt, verplaats je het stof alleen maar.
Dus of met een vochtig doekje afnemen, of met zo'n microvezeldoekje, dat houdt het stof beter vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is mede afhankelijk van de manier hoe je schoonmaakt en je afzuigening. Als je stof alleen op jacht met een stofdoek zal het weer neervallen. Daarnaast, heb ik in een flat gewoond waar enorm sterke afzuiging was. Ik bleef poetsen maar daar was niets tegen bestand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een half uurtje al? Daar word je niet vrolijk van...

Heb met belangstelling de antwoorden gelezen.
Zelf maak ik schoon met een goed uitgeknepen werkdoekjewaarop ik glassex spray. Lekker alles afnemen en met een droge doek direct daarna afvegen. Even wat werk, maar dan ben ik er ook vijf dagen vanaf. En daar word je dan weer vrolijker van dan van jouw half uurtje.
Droog stoffen is niet goed. Dan wappert je stof zo weer naar een andere plek.

Kussens buiten (het raam) uitkloppen. Dieren in de kamer (hond,poes, cavia's, vogels) goed en tijdig schoonhouden met hun huisvesting. Twee keer per week stofzuigen.

Werken van boven naar beneden. Dus niet eerst de kastrand en dan boven op de kast. Dat is heel belangrijk.

Misschien heb je veel glas en/of zwart in huis van meubels en zo. Dan zie je sowieso het stof al snel weer liggen. Met een doekje met glassex en het is weer schoon.

Hoop dat het vanaf nu beter resultaat geeft bij al je stof-activiteit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strijken geeft enorm veel stof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat overmaat aan stof ontstaat door de volgende dingen:

*oude gordijnen, vooral fluweelachtige stof
*Veel vogels katten en honden in huis
*pluizige oude kleren
* ravottende kinderen
*oude bank, met stoffen bekleding, vooral als er op geravot wordt door kinderen
*het afnemen van meubelen in die situatie met een synthetische doek of plumeau ( wordt statisch en trekt de stof weer aan, die van het afstoffen in de lucht dwarrelt, en daardoor net zo hard weer op de meubelen gaat liggen)
*stof en zand van buiten

Je kunt er over denken wat aan deze stofveroorzakers te verminderen/doen en ipv die magnetiasche manier van stof afnemen, nat af te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er misschien hangt gewoon veel stof in je huis... (stof is groten deels kleine stukjes huidschilfers... vooral bij oudere mensen hangt er veel stof in de lucht, want die hebben een droge huid)
Als je gewoon 1keer in de maand een grote schoonmaak houdt dan zal het uiteindelijk wel mee vallen allemaal!
En met grote schoonmaak bedoel ik ALLES droog en nat afvegen...

En hoe maak je eigenlijk schoon?, want dat kan misschien ook de reden zijn...
Het beste is als je eerst RUSTIG met een droge doek overal over heen veegt, daarna nat overheen vegen en daarna nog eens droog(probeer zo min mogelijk te vegen met een plumeau, want die verspreiden het stof alleen maar), tenzij je tussen/achter de verwarming schoonmaakt, en doe dat dan ook meteen als eerste...
En als je stofzuigt, zuig ook eens langs de muren, en over banken... Verder moet je het gewoon altijd even bijhouden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor de typfouten
Al maak je nog zo goed schoon,stof is er nu eenmaal altijd!
Zelfs door de lucht wervelt stof, alleen valt het daar niet op. Doordat er in huis geleefd wordt zijn er ook huidschilfers aanwezig en die vallen constant bij beweging. Je ziet het niet direct maar ze zijn er wel en zodoende krijg je het nooit stofvrij in huis.
Ik denk dan ook dat je, net als ik op het ogenblik, het zonnetje lekker in je kamer hebt schijnen. Tja, dan zie je het stof pas goed liggen. Dan kan je stoffen, sprayen en dweilen wat je wilt, na een paar tellen ligt het er weer. Het zit nu eenmaal in de lucht en slaat neer. Pas als de zon niet meer op die plekkken schijnt, ziet het er stofvrij uit.