Waarom is sinaasappelsap zo vies als je het drinkt na het tandenpoetsen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

De combinatie van smaken en stoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Speekseleiwitten vormen een laagje op de tanden. Dit laagje biedt een beschermende werking tegen zuren zoals in sinaasappelsap. Tandpasta reageert met de speekseleiwitten, waardoor zuur een bittere smaak krijgt. Bovendien wordt het beschermende laagje door het tandenpoetsen gedeeltelijk verwijderd en kan zuur direct op het tandoppervlak inwerken. Tandenpoetsen en sinaasappelsap zijn dus een slechte combinatie.”

met dank aan Tom vd Pol

http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/artikel/waarom-daarom/16579