wat is calibreren?

ik denk dat mijn vraag zo wel duidelijk genoeg is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
14.1K

Antwoorden (4)

calibreren is niet meer en niet minder dan iets terug zetten naar een nulpunt. Klinkt simpel maar nulpunt moet wel eerst bepaald zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalibreren is het vergelijken van een systeem of apparaat met een standaard om de eigenschappen vast te stellen. Het af- of instellen om het in overeenstemming te brengen met de specificatie wordt justeren genoemd.

Voorbeeld van een vergelijking tussen model- en praktijkwaarden. Indien het model perfect zou zijn zouden alle punten op de rechte lijn liggen. Aanpassen van modelparameters zou een beter resultaat kunnen opleveren

De term kalibratie heeft wortels in de wapenindustrie, waar de diameter van de loop van een stuk geschut, nog steeds kaliber genoemd wordt. Het kalibreren van geschut bestaat uit het corrigeren van het geschut voor afwijkingen, bij de te gebruiken munitie en de gegeven weersomstandigheden om doel te kunnen treffen.

bron Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalibreren is het juist instellen zodat de instelling van het instrument of apparaat overeen komt met de geldende norm. Bijvoorbeeld een elektronische thermometer zo afstellen dat hij de juiste temperatuur aangeeft. Of hetvizier van een geweer zodanig afstellen dat het mikpunt gelijk is aan de inslag van de kogel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In navolging op de vorige antwoorden, voeg ik een link toe naar het NMi (Nederlands Meetinstituut en heel vroeger IJkwezen). Kalibratie behoort ook tot de werkzaamheden die daar worden uitgevoerd.