Voor andere mensen die bloed nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst schoongemaakt en verpakt in zakken . Gebruikt op bv de spoedeisende hulp als mensen bloed nodig hebben ( voornamelijk O) maar de rest bij iedereen die het nOdig heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloed zoals het bij de bloeddonor uit de ader komt, noemen we vol bloed. Vol bloed wordt bijna nooit volledig gebruikt voor transfusie. Patiënten hebben in het algemeen behoefte aan een bepaald bestanddeel van het bloed, bijvoorbeeld alleen aan rode bloedcellen of bloedplaatjes. Een patiënt krijgt alleen het bestanddeel dat hij nodig heeft. De overige bestanddelen kunnen voor andere patiënten worden gebruikt. Dat is niet alleen vanuit medisch oogpunt, maar het bloed komt op die manier ook ten goede aan meer patiënten.

Drie bestanddelen
Na de afname wordt uw bloed gescheiden in verschillende bestanddelen alvorens het voor patiënten wordt gebruikt. We onderscheiden daarbij de volgende bestanddelen:

o De rode bloedlichaampjes, worden gebruikt bij ernstige bloedingen of bloedarmoede;
o De bloedplaatjes voor patiënten met een bloedziekte, zoals leukemie;
o Het bloedplasma, dat toegediend wordt als een tekort bestaat aan stollingsfactoren bij de patiënt. Uit dit plasma bereiden we ook de lang houdbare bloedproducten.

Bloed voor onderzoek
Soms gebruiken we een deel van de bloeddonatie voor onderzoek met als doel de bloedtransfusie en de behandeling van ziekten te verbeteren. U kunt hiertegen bezwaar maken. Soms wordt uw hele bloeddonatie voor onderzoek gebruikt. In dit geval vragen wij u schriftelijke toestemming.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+