Doordat mensen harde poep hebben en het niet kunnen ophouden doet dat zeer als ze gaan poepen. Dan kunnen er scheurtjes onstaan in de huid rond het poepgat. Dat kan zelf zo ernstig worden dat het naar binnen gaat scheuren. Het is ook moeilijk om daar vanaf te komen want net als het genezen begint, moet je meestal weer poepen en scheurt het weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die scheurtjes zijn iets anders.
Rond je anus zitten zwellichaampjes, een soort netwerk van bloedvaatjes, verpakt in een slijmvlies.
Die kunnen zwakke plekken hebben, en rond de anus kan veel druk komen te staan, vooral als je moet persen bij het poepen (bijvoorbeeld omdat je te weinig vocht en/of vezels binnenkrijgt, of omdat je niet gaat als je moet, of omdat je niet de tijd neemt om te poepen).
Dan kunnen die adertjes van die zwellichaampjes gaan uitpuilen, vergelijkbaar met spataderen elders in je lijf.
Een aambei kan inwendig zitten, uitwendig, of deels in- en deels uitwendig.
Ze kunnen ontstoken raken en gaan bloeden (dan merk je pijn bij het poepen en helderrode bloedsporen op de buitenkant van de poep).
Soms kan een aambei zorgen dat de sluitspier niet keurig meer sluit, zodat je af en toe wat slijmvlies of zelfs dunne ontlasting lekt, wat vreselijk kan jeuken.
Een aambei kan in sommige gevallen ook afgekneld raken, waardoor er een stolsel in de aambei ontstaat, wat erg pijnlijk is.
Als je vermoedt dat je aambeien hebt, is het allereerst zaak te zorgen voor voldoende vocht en vezels in je voeding.
De apotheek heeft diverse middeltjes die kunnen helpen tegen de jeuk en pijn, zoals Sperti.
Als de aambeien teveel in de weg zitten, kan de chirurg helpen: die kan zorgen dat de uitgezakte gedeeltes weer op hun plek komen te zitten, of ze helemaal verwijderen, zodat je er geen last meer van hebt.

Meer info: http://www.aambeien.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Goezzo Hippo ... TOP !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal van Hippo klopt.
Je kunt ook heel simpel zeggen dat aambeien de "spataders" in je anus zijn.