hoeveel mensen in Friesland kunnen nog Fries als moedertaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
6.9K

Antwoorden (3)

In Friesland spreken momenteel (2004) ongeveer 440.000 mensen Fries, waarvan zo'n 350.000, iets meer dan de helft van de bevolking, als moedertaal.

Antwoord is dus 350.000 mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook veel van de mensen die Fries niet als moedertaal hebben, spreken Fries, dus het getal moet hoger liggen.
Het leuke is dat Fries ook twee dialecten heeft (walds/wouds en klei). Daarmee heb je nog wat 'half-Friese' uitspraken, zoals Leeuwarders en Bilts.

Ik denk dat gemiddeld iedereen in de dorpen om Leeuwarden, Heerenveen en Drachten nog wel redelijk opgroeit met Fries. Dat is dan ongeveer 50-60% van de mensen die in Friesland wonen ('immigranten' meegerekend).

Toegevoegd op 23-06-2009 08:43:49
Zie op het kaartje nog twee 'Frieze dialecten': Noard en Sud...maar die worden binnen Friesland zelf niet onderkent (voor zover ik weet als ex-Fries).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mensen die in Friesland op school zitten of hebben gezeten, krijgen het Fries onderwezen (als taal, dus net als Engels). De meeste mensen in Friesland kunnen het Fries goed verstaan en in mindere maten ook spreken.
Er wordt onder elkaar erg veel Fries gesproken. In de dorpen meer dan in de stad. In veel dorpen is het Fries voertaal nummer 1, in de stad is dit minder, maar toch wordt ook veel Fries gesproken.

Ik ben 18 jaar geleden naar Friesland verhuisd. Mijn kinderen kunnen (als ze willen) allemaal Fries spreken. Zij hebben dat op school geleerd. Mijn man spreekt ook Fries (geleerd door met collega's te praten). Ik versta het wel, maar spreek het niet. Uit ervaring weet ik dat het bij mensen die later in Friesland zijn komen wonen zich meestal zo ontwikkelt. Je leert het wel verstaan. In de meeste dorpen wordt je hiertoe gedwongen omdat iedereen Fries tegen je praat, maar als je in je werk er bij wilt horen, is het in ieder geval belangrijk dat je Fries verstaat.