Het is ongeveer de dag waarop de zonnewende (zomerwende) plaatsvindt. Dit zomerpunt is het hoogste (noordelijkste) punt van de schijnbare zonnebaan (ecliptica), recht tegenover het winterpunt. In 2005 bijvoorbeeld was het inderdaad op 21 juni, maar meestal is het een of twee dagen eerder en een zeldzame keer op 22 juni...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon staat loodrecht de kreeftskeerkring op 21 juni, daarom is 21 juni de langste dag. Hij duurt gemiddeld 16 uur en 45 minuten. Op de Waddeneilanden is het ongeveer een half uur langer dan in Limburg.
Amadea