Nee. In een museum zijn kunstschatten te bezichtigen. In een dierentuin kijk je naar levende wezens.
Amadea
13 jaar geleden
Wat is de definitie van het begrip 'museum'?
Omdat het begrip ‘museum’ in veel landen niet juridisch is vastgelegd – zo ook in Nederland - en iedereen met een privé-verzameling een bordje met ‘museum’ boven de deur kan bevestigen, heeft de International Council of Museums in Parijs een definitie geformuleerd, met daarin de voorwaarden waaraan een serieus museum moet voldoen; dit is de zogenaamde ICOM- definitie. Deze definitie wordt door de meeste musea, verenigd in de Nederlandse Museumvereniging (NMV), gevolgd. De Vereniging van Verzelfstandigde Rijksmusea (VRM) volgt echter de Britse Museumdefinitie omdat die meer nadruk legt op de maatschappelijke relevantie van het museum.

Britse museumdefinitie

‘Een museum is onderdeel van het collectieve geheugen van de maatschappij. Een museum verwerft, documenteert en behoudt objecten en andere getuigenissen van de cultuur en de mens en diens omgeving en informeert daarover. Het museum ontwikkelt en bevordert kennis en biedt belevingen die alle zintuigen aanspreken. Het museum is toegankelijk voor het publiek en levert een bijdrage aan de ontwikkeling van de maatschappij. Het doel van het museum is kennis en inzicht te laten verwerven’. (Vertaling van de Britse museumdefinitie, 2002).

Waneer ik bovenstaand lees zou ik zeggen van wel want wat bevordert kennis en bied meer beleving voor alle zintuigen ogen, oren, neus, gevoel en misschien wel smaak. En ook hier zorgt men voor het behoud van bepaalde objecten dan wel dieren. een museum behoeft niet altijd uit kunst te bestaan denk aan stoommuseum oorlogsmuseum. en soms is een bouwwerk een museumstuk (openluchtmuseum staat er vol mee.

Toegevoegd na 20 uur:
Moet voorlopig mijn antwoord herzien in dierentuin is geen museum kort door de bocht omdat ze niet in de onderstaande link (lijst museums) staan. maar de vraag pakt me zo dat ik hierover een mail gestuurt heb naar desbetreffende organisatie. Word vervolgd.

Toegevoegd na 1 dag:
het antwoord is nee
Het Museumregister sluit dierentuinen specifiek uit. Er zijn een een aantal redenen waarom een dierentuin geen museum is, die onder andere blijken uit de ICOM definitie:

Dieren zijn geen materiële getuigenissen van de mens en zijn omgeving, zij vormen geen collectie in de museale zin.
Voor het publiek is er een helder onderscheid tussen een museum en een dierentuin.
Dierentuinen zijn over het algemeen gericht op het behalen van winst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Maar de vraag is of een dierentuin een museum is, en daar geef je geen antwoord op....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehm word vervolgd volgen de definitie zeg ik ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Wim, Ik heb uw vraag per abuis niet helemaal correct beantwoord, het Museumregister sluit dierentuinen namelijk niet specifiek uit. De volgende soorten instellingen zijn wel specifiek uitgesloten:
- science centers en planetaria;
- natuur-, archeologische, historische en industriële monumenten;
- bezoekerscentra in natuurgebieden etc.;
- instellingen bedoeld voor tijdelijke exposities;
- archieven. Er is echter nog nooit een dierentuin opgenomen in het register.
Met vriendelijke groet,
Anne van Velden Aldus nederlandse museumvereniging
Herkomst
Het woord museum is via het Latijn afkomstig van het Griekse woord mouseion, een plaats of tempel gewijd aan de Muzen, de Griekse godinnen van de kunsten. Het Mouseion van Alexandrië (Egypte) ligt aan de basis van het Latijnse woord museum in de huidige betekenis; dat Mouseion was namelijk een opleidingscentrum, waar geleerden waren vrijgesteld om zich geheel te wijden aan de studie van geschriften.

In de Renaissance ontstond de vorm die we nog kennen, een gebouw met daarin verzamelingen schilderijen, beeldhouwwerken en andere kunstvoorwerpen. In de 19e eeuw werd het begrip museum ook uitgebreid tot verzamelingen van bv natuurhistoriche en technisch-historische voorwerpen. Zo ontstonden musea met een bepaald thema, veiligheid, de postzegel etc. [2]

[bewerken] Functie van een museum
In grote lijnen heeft een museum twee functies te weten:

het beschermen van de kunstwerken tegen beschadiging, diefstal, brand, vocht, weersinvloeden en stof;
het op de juiste manier tonen van de schilderijen, beeldhouwwerken, enz., dat wil zeggen dat
de onderverdeling van de verzameling moet plaatsvinden naar historische waarde en naar soort;
de kunst- en dagverlichting de voorwerpen zo gunstig mogelijk moeten doen uitkomen.
Het eerste houdt in dat de constructieve en isolatie-eisen, van het gebouw waarin het museum is gehuisvest, op een zeer hoog peil moeten staan, een lekkage kan onherstelbare gevolgen hebben, een slechtwerkend airconditioning-systeem eveneens.
Het duidelijk tonen van de verzameling is nog moeilijker, deze zal immers in grootte en samenstelling kunnen wisselen en vraagt daarom steeds om andere ruimtes in grootte en verlichting. Een goed ontworpen museum zal aan deze eisen kunnen voldoen, daarom wordt tijdens de ontwerp fase van een museum veel vakmanschap van de betrokkenen gevraagd.

Marcel