Blijft het totaal gewicht van de aarde constant hetzelfde?

Wat we ook doen op aarde, al versnipperen we een heel bos. Het gewicht blijft toch altijd hetzelfde? Of toch niet? Als we bv iets verbranden of verdampen.. Waar blijft die massa dan? Na iets verbrandt te hebben is de massa van de aarde toch veranderd. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.2K

Antwoorden (3)

Alles wat op de aarde staat is slechts 0,001% van de totale aardmassa, dat zegt denk ik genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo? Als die 0,001% van het gewicht verandert, is het gewicht dus niet meer constant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles blijft in de atmosfeer, en het totaalgewicht is de aarde, plus atmosfeer. Denk aan de wet van behoud van massa.
Als iets verbrand wordt, dan komt er een gas vrij (hoogstwaarschijnlijk). Je hebt dan bijvoorbeeld eerst Hout (C), dat wordt verbrand (met O2) en daarbij komt koolstofdioxide vrij (CO2). Die CO2 heeft ook een gewicht. Het enige verschil is dat CO2 een gas is en hout niet, hierdoor lijkt het alsof het hout is verbrand tot 'niets'. Maar d is dus niet zo.

Die CO2 wordt vervolgens weer opgenomen door andere bomen, die er weer hout van maken. En zo is de cirkel rond.

Of het totaal gewicht van de aarde constant is weet ik niet. Je zou instinctief zeggen dat een boom veel meer weegt dan het gas van een verbrande boom. Maar hier weet ik dus verder niets van. Hopelijk weet iemand anders het (aanvullende) antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een boom versnippert zal het gewicht van de boom hetzelfde blijven.
laat je de snippers drogen zal het water verdampen (in de lucht verdwijnen) waardoor de boom lichter zal worden.

verbrand je de snippers in de openhaard zal het as van de snippers minder wegen dan de snippers zelf.

in die zin zal het gewicht dus nooit constant zijn (toename van wereldbevolking bijvoorbeeld) maar het is niet meetbaar omdat het maar een minuscuul gewichtsverschil is met het totale gewicht van de aarde.