Het is een plaatsnaam. Het betekent verder niets, maar hieronder wel hoe deze naam is ontstaan.

Maassluis is rond 1340 ontstaan, als nederzetting bij een sluis in een zeewering die tussen de Noordzee en Rotterdam werd aangelegd om overstromingen te voorkomen. De nederzetting werd Maeslandsluys genoemd, en viel bestuurlijk onder Maesland. In 1489 werd de nederzetting geplunderd. In de zestiende eeuw liet Marnix van St Aldegonde een schans aanleggen. Nog voor de voltooiing werd de schans in 1573 veroverd door de Spanjaarden. Van Aldegonde werd gevangengenomen. Een jaar later werd Maeslandsluys door muitende Spaanse troepen geplunderd.

Op 16 mei 1614 werd Maeslandsluys zelfstandigheid verleend door de Staten van Holland en ging verder als Maassluis. De afscheiding had mogelijk kerkelijke redenen, Maassluis is protestants georiënteerd en Maasland is katholiek georiënteerd.
bron: Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maassluis is de kleinste van de vier steden aan de Nieuwe Waterweg. Die waterweg heeft de stad haar naam en faam bezorgd, want die heette vroeger gewoon de Maas. Tot aan het begin van de 14e eeuw werd bij elke vloed het land tot aan het dorp Maasland overstroomd. Zo rond 1340 moeten mensen van onbekende herkomst in deze contreien zijn neergestreken om mee te helpen aan de bouw van een zeewering tussen de Noordzeekust en Rotterdam. Met deze 'Maasdijk' werd het land beschermd tegen de zee. Om ook het overtollige water uit de polders naar de Maas te lozen, werden in de Maasdijk aanvankelijk dertien sluizen aangelegd. Eén van die sluizen was de Monstersche Sluis, die uit 1343 stamt. Bij die sluis kwamen twee hutjes van leem en riet te staan, waarin de sluiswachters gingen wonen. Dat was het begin van de nederzetting Maeslantsluys.
Amadea
13 jaar geleden
Is een plaatsnaam woon zelf in Maassluis