Hoe kan het dat men kleuren ziet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien er nu weinig licht aanwezig is, kan er ook maar weinig licht weerkaatst worden, zo krijgen we weinig licht op ons netvlies, waardoor de omgeving en de kleuren donker lijken te zijn. Bij heel weinig licht wordt de functie van de kegeltjes uitgeschakeld, ze zijn te ongevoelig voor het te weiing licht. De staafjes zijn heel gevoelig en reageren nog bij schaars licht. We nemen dan alleen nog maar de toonwaarden waar. Op een bepaalde plaats in de hersenen, ter hoogte van de hersenschors, worden alle waarnemingen van de staafjes en de kegeltjes opgevangen en verwerkt. Beide oogzenuwen komen er samen.

Antwoorden (2)

Een normaal oog kan ongeveer 7.500.000 verschillende kleuren ontvangen. Daarvoor zijn er twee verschillende ontvangers (Receptoren). Deze bevinden zich op ond netvlies. we noemen ze kelegtjes en staafjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien er nu weinig licht aanwezig is, kan er ook maar weinig licht weerkaatst worden, zo krijgen we weinig licht op ons netvlies, waardoor de omgeving en de kleuren donker lijken te zijn. Bij heel weinig licht wordt de functie van de kegeltjes uitgeschakeld, ze zijn te ongevoelig voor het te weiing licht. De staafjes zijn heel gevoelig en reageren nog bij schaars licht. We nemen dan alleen nog maar de toonwaarden waar. Op een bepaalde plaats in de hersenen, ter hoogte van de hersenschors, worden alle waarnemingen van de staafjes en de kegeltjes opgevangen en verwerkt. Beide oogzenuwen komen er samen.
Een blauw voorwerp bv absorbeert alle kleuren, behalve blauw. Dat wordt teruggekaatst en door die kegeltjes/staafjes in onze ogen, zien wij dat voorwerp als blauw.