Kan een vertraagde schildklier weer normaal gaan werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Antwoorden (5)

Ik heb last gehad van een schildklier die te snel werkte.. Dit is vanzelf weer over gegaan. Dit hebben ze kunnen zien met bloedonderzoek. Misschien een idee een onderzoek aan te vragen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja met (levenslange) medicijnen bv Thyrax Blijven bloed laten prikken om de zoveel weken en als je waarde stabiel is 1 x per jaar bloed laten testen op waarde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn man heeft dat gehad. Ze hebben toen radioactieve vloeistof gegeven waardoor de schildklier als het ware opnieuw werd opgestart. Het heeft hem geholpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zusje heeft dat en slikt thyrax, dat moet ze voor de rest van haar leven blijven slikken. Dus nee, daar groei je niet overheen ofzo en het gaat al helemaal niet vanzelf over
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is een te trage schildklier een blijvende aandoening, een auto-immuunziekte waarbij de schildklier door het eigen lichaam wordt aangevallen en (langzaam of snel) vernietigd. Dan moeten er aanvullend schildklierhormonen in pillen worden geslikt (Thyrax, Euthyrox, levothyroxine). En dat is blijvend. Soms is er een tijdelijke schildklierontsteking waarbij er tijdelijk een te trage schildklier optreedt. Dat is vaker bij een virale ontsteking of na een bevalling het geval.
De schildklier kan zich herstellen. Vaak wordt na een half jaar de medicatie (onder strikte begeleiding van een arts!) gestopt om te zien of de schildklier hersteld is. Veel van deze patiënten worden op den duur toch definitief schildklierpatiënten. Daar kan evenwel vele jaren overheen gaan.

Dus over het algemeen is het een auto-immuunziekte die de schildklier blijvend beschadigd. En is het nodig om blijvend vervangend schildklierhormoon in pillen te slikken.

Kijk eens bij de schildklierpatiëntenverenigingen: Schildklierstichting Nederland en Hypo maar niet Happy.
De laatste heeft ook een forum waar je vragen kunt stellen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Zie ook het antwoord op een andere vraag, vooral met betrekking tot jodium.
http://www.goeievraag.nl/vraag/schildklier-natuurlijke-wijze-sneller-later.142387